I 20 år har han arbetat på sin doktorsavhandling om hur Muslimska Brödraskapet försöker erövra maktpositioner – i världen, i Europa – men framförallt har han inriktat sig på utvecklingen i Sverige.

20 år är en lång tid, och många har tisslat och tasslat om att han aldrig kommer att bli klar.

Men nu är Sameh Egyptson färdig med sin avhandling Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige.

Han försvarar fredagen 10 februari sin avhandling i Lund. Det är då han ska bevisa sin tes att islamister från Muslimska brödraskapet infiltrerat det svenska samhället genom att skaffa sig positioner i partier, organisationer och föreningar – och genom att framgångsrikt skaffa sig bidrag från skattebetalarna.

Det kommer att bli bråk. I sin 740-sidiga avhandling namnger Egyptson muslimer som medvetet dolt sina avsikter och åsikter för att kunna skaffa sig en position i Sverige – men även svenskar som på olika sätt underlättat infiltrationen lyfts fram.

På universitet räknar man med att det kan bli mer än hårda ordväxlingar under mötet – och man har vidtagit säkerhetsåtgärder, och även spärrat av vissa delar av byggnaden där disputationen hålls. Evenemanget direktsänds via Facebook och kan ses här.

Vi kommer att följa det och fortlöpande kommentera.

Intervju: “Det är en fråga om demografi”

Jag hörde nog till dem som undrade om han någonsin skulle bli färdig. Men när jag nu ser resultatet är jag imponerad, säger en person till Morgonposten. Han var i mer än tio år verksam i de muslimska miljöer Egyptson beskriver i avhandlingen – men har sedan länge lämnat dem bakom sig.

Hur pass unik är den här avhandlingen?

Hans teser är inte på något sätt nya. De har framförts tidigare genom åren i rapporter – professor Aje Carlbom har gjort det, och utanför Sverige har vi till exempel Lorenzo Vidinos forskning.

Inget nytt alltså?

Jo, trots allt är det det något nytt bara genom den enorma mängden material Egyptson samlat på sig under två årtionden om brödraskapets verksamhet i Sverige. Tesen är inte ny, men den har inte tidigare framförts med så många indicier när det gäller situationen i Sverige. Ingen kan efter det här tvivla på att Islamiska förbundet i Sverige är en del av Muslimska brödraskapet.

Ingen?

De som vill förneka att brödraskapet infiltrerat det svenska samhället kommer förstås att skjuta in sig på mindre sakfel, typ: ”… men det namnet är felstavat”.

Men ligger det inte en fara i det? Så fungerar ju makthavarnas dementimaskin i Sverige. Man säger att ”om han inte kan få den här detaljen rätt” hur kan man då lita på något annat han säger.

De försöken görs säkert, men som sagt, materielet är så omfattande, det är ett berg av indicier som visar vad brödraskapet lyckats med i Sverige. Jag själv förekommer här och där i avhandlingen – och allt stämmer när det gäller mig.

I avhandlingen driver ju Egyptson tesen att brödraskapet befinner sig i kris – i världen och Sverige, stämmer det?

Det gör de på flera plan. Forskare och journalister ute i världen har fått upp ögonen för vad de brödraskapet gjort – byggt upp islamistiska strukturer mitt i västerländska samhällen. Brödraskapet börjar stöta på patrull. Samtidigt har de börjat förlora en del av sina positioner i maktens korridorer i den muslimska världen.

Skapar inte det har spänningar och motsättningar i brödraskapet – vilken väg ska man välja för att kunna fortsätta bygga ut sina positioner?

Ja, brödraskapet har dessutom lite svårt numera att framstå som den coola, sanna islamismen. De har ingen riktig streetcred. Deras ledare är tråkiga ingenjörer som är bra på att bygga moskéer, men det är salafisterna som har de eldfängda gatupredikanterna.

Det finns konkurrens och motsättningar, samtidigt får man inte glömma bort att de samverkar, det finns olika falanger i brödraskapet, även salafister. Men det är den islamism som dominerar i brödraskapet som är bäst på att infiltrera västerländska samhällen som Sverige. De vet vid vilka tillfällen de ska säga saker som att de är för demokrati och jämställdhet för att få bidrag från staten och få positioner i samhället. Men inåt, i den egna rörelsen är budskapet ett annat. Man kan uttrycka det som att de får bidrag av staten för att hjälpa till att integrera muslimer, men använder bidragen för att bygga ett parallellt samhälle.

Men om kranen stängs av? Om de inte får mer pengar från skattebetalarna?

Jag vet inte exakt hur de som organisation reagerar. Men de är skickliga. Jag fruktar att de hittar nya vägar, och det finns alltid krafter i Sverige som är beredda att hjälpa till – av olika skäl. Stängs strömmen av bidrag skapas det antagligen nya organisationer, nya namn, nya organisationsnummer.

Så brödraskapet kommer att leva kvar, men i nya förklädnader?

Ja. Ska man förstå varför det blir så måste man sluta fixera sig vid koranen och islam som religion. Det är mer en fråga om demografi. Människor med rötter i den muslimska kulturkretsen är en ständigt växande grupp i Sverige. För många av dem är inte islam det som definierar dem i första hand, andra saker kan vara viktigare. Men själva antalet, och att de de delar kultur, värderingar och seder gör att brödraskapet kommer att kunna leva kvar. Jag kan bara se återvandring som en lösning. Demografin måste förändras.

Och om det inte blir en återvandring?

Då är det mycket möjligt att vi får se de hårdföra salafisterna växa i betydelse. Sverige har haft ett stort inflöde av nya grupper som varit mer begränsade i antal tidigare. Många shiamuslimer från Irak och Iran, samt hazarer. Samtidigt ökar antalet muslimer som är födda i Sverige, de har svagare band till föräldrarnas hemland, men tillhör den muslimska kulturkretsen. Det är inte givet att brödraskapet kan fungera som en enande faktor för så många kulturellt olika grupper från den muslimska kulturkretsen – och det gör att salafister kan växa sig starka, de står för islam – men samtidigt för en möjlighet att kliva ur de gamla sammanhangen. Att identifiera sig som något nytt.

Men det innebär ökad risk för terror och våld?

Ja, och den risken minskar inte av att faran finns för att personer från de gängkriminella miljöerna söker sig till salafismen. De blir religiösa, kanske lämnar de knarkförsäljningen bakom sig – men de kommer att ha kvar sin kunskap om hur man skjuter och spränger.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Boris är chefredaktör för Morgonposten.