Intresset för att driva bilen med gengas, eller generatorgas, har varit litet sedan 40-talet. Då fanns det ibland inget att välja på, eftersom världens oljeresurser behövdes till kriget.

Nu ökar intresset igen. Delvis på grund av höga drivmedelspriser men också av miljöintresse.

Bilar med gengasaggregat körs på trä, oftast nedhugget till kubb. Jonas Hedenberg i Skeppshult kör i stället på flis.

– Är man nybörjare så ska man börja med kubb, för det är lättare. Men det är mycket arbete runtikring som man slipper om man använder flis.

 

Aggregaten på Hedenbergs två bilar har han byggt själv.

– För den som vill vara extremt miljövänlig finns inget bättre alternativ att köra bil på. I alla fall med det det gengassystemet som jag valt att bygga. Då bildas biokol i stället för aska.

Han fnyser lite åt olika försök att lagra koldioxid, och menar att det går åt väldigt mycket energi om man ska suga koldioxiden ur luften med maskiner och sedan lagra den i marken. När han förbränner sin flis använder han naturens egen process, som han kallar det.

– Gengasbilen är den enda bilen i världen som samlar in koldioxid samtidigt som man kör. Det är bättre att jag tar bilen än att jag går eller cyklar. Då lagrar jag ingen koldioxid. Det gör jag när jag kör min gengasbil.

Det är restprodukten biokol som är det geniala, enligt Johan Hedenberg. I askan som bildas i flesta gengasaggregat lagras inte koldioxiden.

Så andra gengasbilar släpper ut koldioxid?

– Nja, bara lika mycket som de får in. De är jättebra för miljön de med. De går plus/minus noll.

Hedenberg är mer än villig att lära ut kemin bakom förbränningen som skapar gengasen. Förklaringarna är ibland för komplicerade för någon som är ny i ämnet. Han har brunnit för gengasen i sju år och han har lärt sig mycket.

Förhoppningen är att kunna kommersialisera kunskaperna. Då tänker han inte på gengas till bilar, utan stationära aggregat. CHP-enheter, kallar han det. “Combined heat and power”, eller kraftvärme på svenska. Mindre aggregat som producerar förnybar energi för hemmet eller det lilla företaget.

Det finns kraftvärmeverk i Sverige, till exempel Gobigas i Göteborg, men småskaliga anläggningar är sällsynta.

Kan ryka

Den som sett ett gengasaggregat startas har säkert noterat att det ryker. Men Hedenbergs biokolsvariant gör inte det, säger han.

– Det är inte alls lika skitigt att köra mina gengasbilar. Det ryker inte när man tänder. I ett samhälle startar jag bensinmotorn först, och så drar den i sig röken och gasen. Sen efter en minut, när gengasen börjar produceras, stänger jag av bensinen och fortsätter på gengas. Jag står inte där och bolmar rök i tio minuter innan jag kör i väg.

– Jag har lagt ner mycket energi på att det ska bli smidigt som möjligt. Folk ska inte reta sig på det heller och säga att “Du får inte stå här och ryka”.

Hur påverkas effekten på din bil jämfört med andra gengasbilar?

– Det är ungefär likadant. Den går ungefär lika fort som andra gengasbilar.

Hur lång tid tar det att starta upp en bil, tills att du kan köra iväg?

– Från det att jag tänder gengasbrytarn tar det en minut innan jag har en brännbar gas, och då startar jag motorn.

För en bil som drivs på kubb kan det ta runt fem minuter att få i gång gasen, men den som funderar på en gengasbil behöver inte avskräckas. Det är bara den som vill vara helt miljövänlig som måste vänta, för gengasbilar är hybrider som oftast också går på bensin. Starta aggregatet och motorn, kör i väg på bensin, och när gasen är brännbar så stryper du bensintillförseln.

Det finns information att hitta för den som vill förstå hur gengasen fungerar, på Youtube och på forum. Enligt Johan Hedenberg är det bara att fråga.

Finns det en gemenskap bland gengasintresserade?

– Ja, det gör det. Det är rätt så komplicerat att få det att fungera perfekt och då behöver man råd och tips från andra. Man försöker ha lite kontakter här och där.

Har du kunnat se ett ökande intresse en längre tid?

– Jag har hållit på i sju år och under den tiden har det ökat. Men när jag fick den här idén trodde jag att jag var ensam i hela världen, men när jag googlade såg jag att det finns gengas överallt i hela världen.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Peter är reporter på Morgonposten.