Fyra personer står åtalade i Attunda tingsrätt för grovt häleri. Polisen misstänker att leverans av stulna bilar till Västafrika var betalning för narkotika.

Stulna bilar smugglas vanligtvis till Baltikum. Nu har polisen avslöjat en ny försäljningskanal – till Västafrika. För att inte behöva hantera pengar, med risk för att bli upptäckt, har nu gängkriminella börjat betala importerat knark med bilar.

Rättegång har hållits i veckan mot Hedi Zeen, 29, Dana Rasul, 37, Musa Joof, 36, och Mbemba Sanyang, 47. De åtalas för grovt häleri, för att ha försökt smuggla två stulna bilar ut ur landet.

Befattade sig med stulna bilar

På måndagsmorgonen den 5 september, runt halv sju, kom två personer ut från sina hem och upptäckte att deras bilar var stulna. På olika adresser, men båda i Spånga i nordvästra Stockholm. Den ena hade blivit bestulen på sin vita Toyota Land Cruiser, den andra på sin grå Toyota Rav4.

På morgonen den 7 september ställdes en container upp på en industritomt på Optimusvägen i Upplands Väsby. Gränspolisen hade redan span på fastigheten och misstänkte att containern skulle lastas med stulna bilar.

På eftermiddagen samma dag kommer en Land Rover Discovery till platsen. Föraren går ut och fotograferar containern, och åker sedan därifrån.

Vid lunchtid dagen efter, den 8 september, kommer Land Rovern tillbaka. Den åtalade Mbemba Sanyang kliver ur från passagerarsplatsen och försvinner bakom ett hus intill containern. Tre minuter senare kommer han tillbaka och sätter sig i bilen igen.

De åtalade

Efter några minuter anländer en gammal Volvo V70. Den ägs av den åtalade Zeen Hedi. Det sitter två personer i bilen. Hedi kliver ut från förarplatsen och går fram till förardörren på Land Rovern för att prata med dem som sitter i bilen.

Sedan börjar de förbereda sig. Hedi sätter på sig handskar och plockar fram vinschanordningar ur Volvon.

Den åtalade Musa Joof kliver ut från Land Roverns förarplats och hämtar en trappstege och spännband ur bakluckan. De tre bär ut ytterligare några påsar och kartonger ur bilarna. Allt läggs i containern.

Därefter kör Hedi och Joof iväg med bilarna, en kvart efter att Land Rovern först anlände. Den andra personen i Volvon lämnade aldrig bilen. Sanyang stannar kvar vid containern.

Efter 25 minuter kommer Hedi tillbaka i sin Volvo. Han är nu ensam i bilen. Han ropar instruktioner till Sanyang som står en bit bort, och lämnar platsen igen efter bara några sekunder. Sanyang öppnar båda containerdörrarna.

En minut senare kommer en vit Toyota Land Cruiser. Den backas längst in i containern. Föraren kliver ur. Det är den fjärde åtalade, Dana Rasul. Hedi kommer tillbaka i Volvon. Rasul hoppar in och de lämnar platsen.

Efter ytterligare 20 minuter kommer en Toyota Rav4. Det är Dana Rasul som kör igen. Han går in i containern där Mbemba Sanyang häckar. De öppnar dörrarna och sedan monterar de bort registreringsskyltarna på Rav4:an. Rasul kör in den i containern. Nos mot nos med Land Cruisern. Sedan stänger de containern.

Volvon kommer tillbaka. De rafsar ihop sina grejer, lastar in dem i bilen och åker iväg.

Polisen filmade alltihop. De fyra greps och anhölls senare samma dag misstänkta för grovt häleri, och häktades den 11 september. Polispatrullen som ingrep mot Volvon fick stopp på den efter en kortare biljakt i närheten av Upplands Väsby pendeltågsstation:

“Han fortsatte att köra, samtidigt som att jag var bredvid honom. För att hindra fortsatt färd försökte jag stänga/boxa in bilen. Fordonet stannade inte varför jag försökte preja det och förhindra fortsatt färd. Jag tillsammans med min kollega fick efter ca 50 meters färd stopp på fordonet genom att hamna framför det med plåtkontakt. Gripande kunde genomföras.”

Containern var bokad för hämtning den 9 september och skulle skeppas till Banjul i Gambia.

Minst sjutton bilar

Vid beslaget av de två bilarna såg polisen på fraktsedeln att de skulle skeppas ut från Nynäshamn till Västafrika. På ett fartyg i Nynäshamn hittades, och stoppades, sex bilar till som redan var lastade.

Efter kontakt med spansk polis kunde man hitta ytterligare nio bilar i containrar från samma fraktbolag som mellanlandat i Las Palmas.

Gränspolisen säger till Dagens Nyheter att den sett en uppgång sedan i somras i stölder av främst två bilmodeller – Toyota Rav 4 och Lexus RX 450.

Efter ett annat beslag under hösten greps två litauer, som nu sitter häktade misstänkta för grovt häleri, men de tillhör inte samma liga som de fyra som lastade bilar i Upplands Väsby.

Gränspolisen försöker nu knyta de femton bilar som hittades i Nynäshamn och på Las Palmas till gärningsmän och kriminella nätverk i Sverige.

Statistik

Enligt Brå anmäldes 8 900 bilstölder 2021.

Larmtjänst för statistik på antalet efterlysta bilar, och där var antalet 6 430 för 2021. En minskning med 10 procent jämfört med 2020.

Mest efterlysta bilmärken 2021
Volvo: 1 132
Volkswagen: 695
Audi: 505
BMW: 488
Toyota: 467
Mercedes-Benz: 380
SAAB: 359
Peugeot: 246
Ford: 239
Skoda: 196

Mest efterlysta bilmärken 2021, årsmodell 2015 och senare
Volvo: 220
Mercedes-Benz: 190
Volkswagen: 182
Audi: 169
BMW: 166
Toyota: 153
Peugeot: 80
Kia: 68
Renault: 57
Lexus: 54

Första halvåret 2022 efterlystes 2 984 bilar, vilket är en minskning på knappt 200 bilar jämfört med första halvåret 2021.

(källa: Larmtjänst)

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Peter är reporter på Morgonposten.