För två veckor sedan blev det klart, Elon Musk köpte Twitter för 440 miljarder kronor. Efter en tid av spekulationer och oklara budskap kunde Musk börja sätta sin prägel på plattformen. Men, det är en krokig väg framåt, inte minst då de ekonomiska förutsättningarna är osäkra. Stora personalneddragningar och andra åtstramningsåtgärder är att vänta. Man går back 40 miljoner kronor om dagen, och konkurs är inte uteslutet.

Musk skickade nyligen ut sina första två informationsbrev via e-post till företagets anställda. Huvudpunkterna var att ekonomin inte är bra, att möjligheterna att arbeta hemifrån kommer bli sämre och att de anställda ska fokusera mer på att skapa intäkter. Och motverka spam, trollkonton och liknande på plattformen. Han sade att det inte finns något annat sätt att föra fram det något dystra budskapet på. Twitter är enligt Musk på tok för beroende av annonsörer, som kan dra tillbaka sina pengar utan förvarning.

Det var bara förra veckan som personalen på Twitter ställdes inför andra, utmanande förändringar. Ungefär hälften av de 7 500 anställda blev då uppsagda, på de flesta avdelningarna. Innehållsmoderatorer, reklam, maskininlärning, sälj- och reklam, ingen gick säker. Anställda på företagets kontor i Storbritannien och Irland satt uppe på natten och väntade in beskedet för huvudkontoret i San Francisco.

Ett problem som nu dykt upp är att man frångått sin tidigare rutin att kontrollera alla sina produkter för integritetsproblem, innan man låter användarna ta del av dem. Detta har man gjort för att undvika böter från federala handelsmyndigheten FTC. Ingenjörer kan nu behöva godkänna sig själva, så att produkterna håller måttet. Annars riskerar de anställda själva böter från FTC.

En anställd som The New York Times talat med säger att detta tvingar ingenjörerna att ta stora risker. Och förutspår att stora misstag kommer ske, när de pressas av cheferna. Även från FTC:s sida uttrycker man oro, deras talesman Douglas Farrar säger att ingen vd på ett företag står ovanför lagen.

Musk säger själv i ett inlägg:

Vänligen notera att Twitter kommer göra många dumma saker de kommande månaderna. Vi kommer behålla det som fungerar och ändra det som inte gör det.

Just nu kommer 90 procent av intäkterna från reklam. För att kunna köpa Twitter tog Musk ett lån på 130 miljarder kronor, bara räntan uppgår till 10 miljarder årligen. Flera annonsörer har dragit tillbaka sina pengar då plattformen inte lovat ta bort visst material, som tidigare rensats bort. I sitt informationsbrev utesluter inte Musk att det kan bli fråga om konkurs, ifall inte nya intäktsströmmar säkras.

Ett sätt att få in mer pengar är att man ändrat reglerna för att bli verifierad. Nu kan man betala 80 kronor i månaden för att få ett blått märke på sin användarprofil. Tidigare var verifieringen gratis, men bara tillgänglig för utvalda kändisar, politiker och organisationer. Utan denna prenumerationsservice kommer företaget inte klara ekonomin, skrev Musk till de anställda.

Anställda måste nu arbeta från kontoret och minst 40 timmar i veckan. Tidigare har man kunnat välja att arbeta hemifrån eller på kontoret. Det förstnämnda blev väldigt vanligt under pandemiåren. Han har infört samma regler på sina företag Tesla och SpaceX.

President Joe Biden gick hårt åt Twitter nyligen. Han påstår att plattformen ”ljuger över hela världen”. Det finns inga moderatorer längre, påstod den 79-årige presidenten. Han frågade sig också hur man ska få barn att förstå vad som står på spel.

Samtidigt har det skett en mindre utvandring av användare till konkurrenten Mastodon. Den grundades 2016 och har förnärvarande en miljon aktiva användare, inte mycket jämfört med Twitters storlek.

Mastodon har fått kritik för att vara mycket svår att använda. Den är betydligt mer decentraliserad än Twitter och vissa menar att det är svårare att interagera med andra där. Vissa avkrävs att förvarna innan nya inlägg publiceras, något som ska göra det enklare att filtrera bort sådan som kan göra en upprörd. Mastodons vd Eugene Rochko säger att man inte vill ha sådana användare som finns på Gab och Parler, plattformar förknippade med högern.

Samtidigt finns det servrar på Mastodon som inte har någon moderering alls. Plattformen har fått 230 000 nya användare senaste tiden, troligen missnöjda användare på Twitter som inte lockas av de andra etablerade alternativen.

Nya funktioner

Musk har utlovat längre format för text. Tidigare teckenbegränsning på har gjort att användare frekvent använder sig av skärmdumpar på längre texter.

Han utlovar också att man ska kunna ta betalt för allt man lägger upp på plattformen. Något som gör att man tar upp konkurrensen med till exempel Substack, en populär bloggportal med inbyggd betalvägg.

En ny regel är att konton som sysslar med parodi måste skriva ”parodi” i sitt namn, inte bara i sin profilbeskrivning. Båda komikerna Ethan Klein och Kathy Griffin råkade ut för detta, de hade båda låtsats vara Elon Musk. Så kan det gå.

Avatar photo
Filip är reporter på Morgonposten.