Cyklistvelometern är här! Vad har kommunpolitikerna gjort för att förbättra folkhälsan och miljön? Nu får de sin dom.

Vartannat år släpper Cykelfrämjandet sin nöjdhetsundersökning kallad Cyklistvelometern där landets cyklister får säga sitt. Med hjälp av 25 000 enkätsvar har intresseorganisationen sammanställt en kommunranking som visar var cyklisterna är nöjdast.

I år toppas listan av Karlstads kommun, följd av Linköpings och Vänersborgs kommuner. Alla tre är nya på prispallen efter att Karlstad och Linköping för två år sedan delade på femteplatsen och Vänersborg belade sjundeplatsen.

I år är Tanums, Sotenäs och Lekebergs kommuner sämst enligt dem som cyklar där.

2020 var det Finspång som hade nöjdast cyklister. I år hamnar kommunen på femte plats. Det årets tvåa Örebro återfinns på sjunde plats i den nya rankingen. Malmö delade tredjeplatsen med Lidingö 2020, men delar i år femteplatsen med Finspång. Lidingö rasar i listan och är nu bara den tjugonde bästa cykelkommunen.

2018 var Malmö, Karlstad och Östersund topp tre på rankingen.

115 kommuner är med i rankingen, så det är många som saknas. Trots att fler än 25 000 personer svarat nådde inte alla kommuner upp till det antal enkätsvar som krävdes för att få vara med.

Politiskt färgade cykelbanor?

Om man ser till den senaste mandatperioden har sex av de tio bästa cykelkommunerna varit S-ledda (haft en socialdemokratisk ordförande för kommunstyrelsen), tre har varit moderatledda och en har varit centerledd.

Socialdemokraterna har styrt i Vänersborg, Finspång, Malmö, Örebro, Katrineholm och Uppsala. Moderaterna har styrt i Karlstad, Linköping och Järfälla, och Centerpartiet gjorde det i Östersund.

I Karlstad har Per-Samuel Nisser (M) varit kommunstyrelsens ordförande sedan 2010.

De tio sämsta cykelkommunerna uppvisar ett snarlikt politiskt mönster. Fem har varit socialdemokratiskt ledda, medan tre respektive två har varit moderat- och centerledda. Den allra sämsta kommunen Tanum har de senaste åtta åren letts av moderaten Liselotte Fröjd.

I Lekebergs kommun i Närke har Centerpartiet styrt i många år. När Charlotta Englund lämnade över ordförandeklubban till partikamraten Wendla Thorstensson 2014, skickade hon med budskapet att “Vi har ett mål att bli en mer gång- och cykelvänlig kommun. Så det är viktigt att titta på detta.” Åtta år senare kan man se att det misslyckades. Lekebergs kommun är som konstaterat den tredje sämsta cykelkommunen i landet.

Fem socialdemokratiskt styrda kommuner hamnar på bottenlistan: Gällivare, Hudiksvall, Hylte, Vingåker och Lysekil.

I Gällivare orkade de inte vänta på att kommunen och kommunstyrelsens socialdemokratiska ordförande Birgitta Larsson skulle bygga cykelbanor. Mountainbikeklubben Dundret MTB bygger i stället störtloppsbanor för cykel nedför berget Dundret, med stöd av Allmänna arvsfonden och Riksidrottsförbundet. I år byggde man en bana med svårighetsgrad grön och nästa år hyllar (?) man Birgitta Larsson med en röd bana.

I maj i år antog Lysekils kommun, med Jan-Olof Johansson (S) i spetsen, en cykelplan. Enligt den ska ingen ny cykelbana byggas förrän 2024. Då slår de till med en 50 meter lång bana vid Drottninggatan och Stora kyrkogatan.

Cykelfrämjandet

Organisationen bildades 1934 med just namnet Cykelfrämjandet. 1954 bytte den namn till Cykel- och mopedfrämjandet, men 1980 blev den fossilfi igen. Den säger sig arbeta för en bättre, säkrare och mer attraktiv cykelmiljö, och har som mål att skapa ett bättre och grönare cykelsamhälle.

Genom åren har Cykelfrämjandet haft motsatt uppfattning jämfört med trafiksäkerhetsföreningen NTF i frågan om hjälmtvång för cyklister. NTF vill ha ett tvång men Cykelfrämjandet är emot ett sådant. De har fört fram argument som att ett hjälmtvång skulle minska cyklandet och folkhälsan, invagga cyklister i en falsk trygghet som ökar hastigheterna, samtidigt som det också skulle skapa en felvriden bild av att det är farligt att cykla.

Topp- och bottenlistan

25 275 cyklister har tyckt till, utifrån vilken kommun de cyklar mest i.

115 kommuner kvalificerade sig. Inträdeskrav: minst 50 svar från små kommuner, minst 100 svar från mellanstora kommuner och minst 200 svar från stora kommuner

Bästa cykelstaden oavsett storlek
1. Karlstads kommun – 3,38 poäng (278 svar, Betyg: B)
2. Linköpings kommun – 3,36 (498 svar, Betyg: B)
3. Vänersborgs kommun – 3,30 (85 svar, Betyg: B)
4. Östersunds kommun – 3,28 (316 svar, Betyg: B)
5. Finspångs kommun – 3,27 (84 svar, Betyg: B)
5. Malmö stad – 3,27 (505 svar, Betyg: B)
7. Järfälla kommun – 3,24 (106 svar, Betyg: C)
7. Örebro kommun – 3,24 (251 svar, Betyg: C)
9. Katrineholms kommun – 3,23 (131 svar, Betyg: C)
9. Uppsala kommun – 3,23 (1577 svar, Betyg: C)

Sämsta cykelstaden oavsett storlek
115. Tanums kommun – 1,64 poäng (151 svar, Betyg: F)
114. Sotenäs kommun – 1,83 (71 svar, Betyg: E)
113. Lekebergs kommun – 1,92 (66 svar, Betyg: E)
112. Gällivare kommun – 2,10 (129 svar, Betyg: E)
111. Hudiksvalls kommun – 2,14 (267 svar, Betyg: E)
110. Hylte kommun – 2,17 (62 svar, Betyg: E)
109. Vingåkers kommun – 2,20 (85 svar, Betyg: E)
108. Nynäshamns kommun – 2,21 (92 svar, Betyg: E)
106. Lysekils kommun – 2,23 (143 svar, Betyg: E)
106. Uddevalla kommun – 2,23 (117 svar, Betyg: E)

Avatar photo
Peter är reporter på Morgonposten.