Kanye West kallar sig numera Ye, det har han till och med domstolsbeslut på. Men namnbytet innebär inte att han slutat med att göra folk upprörda. Nu pågår modeveckan i Paris och när Ye visade upp sin Season 9-kollektion höll han ett tal iförd en t-shirt med texten: ”White lives matter” på ryggen och tidigare påven Johannes Paulus II ansikte på framsidan. Det är oklart om Ye inte bara antagit ett nytt namn utan alltså också en ny tro.

I talet räknade han upp några av dem han anser motarbetat honom på olika sätt, men han verkade inte nedslagen utan förklarade:

”Jag är Ye, och alla här vet att jag är ledaren. Ingen kan styra mig.

De enda riktigt kända modeller som visade upp Yes kollektion var före detta flickvännen Irina Shayk, samt Naomi Campbell och Amelia Gray Hamlin. Men Shayk rörde sig inte på catwalken och verkade nöja sig med att stå och posera vid sidan av.

En del av modellerna hade också en t-shirt med texten ”White lives matter”, och det har lett till en hel del kommentarer i sociala media. Oftast kritiska. Men det är Ye van vid. Han väckte ju en viss uppmärksamhet när han besökte Vita Huset iförd en Maga-keps, liksom när han gick omkring i en jacka prydd med sydstatsflaggan.

Ye har inte kommenterat kritiken, men i en intervju med Vogue förklarade han innan sin visning vad han ville ha sagt med den:

”Det finns bara människor. Som lever på samma planet. Och ibland, som i skolan, känns det som om vi inte passar in. Men vid ett tillfälle som det här har vi möjligheten att träffas och uttrycka vilka vi är”.

Han sade också – lite kryptiskt – att visningen skulle vara uttryck för hur han ”ser framtidens värld”.

Antagligen tar Ye inte åt sig speciellt av kritiken mot budskapet på t-shirten, han är härdad. Han är van vid mycket hårdare kritik från sina tidigare visningar.

Efter en visning för några år sedan under New Yorks modevecka av en av Yes kollektioner skrev magasinet The Cuts moderedaktör:

”Det här var det mest vedervärdiga jag sett på någon av New Yorks modeveckor. Det är skamligt och skrämmande och jag ångrar att jag gick på visningen”.

Jämfört med det var nog årets visning en mycket stor framgång.

Vitt verkar vara signalfärgen på modeveckan i Paris. Supermodellen Bella Hadid väckte uppmärksamhet när hon klev upp på catwalken under franska modehuset Copernis visning. Hon var iförd endast ett par minimala trosor, och dolde sina bröst med ena armen.

Hon står där stilla medan hon blir besprutad med tjock, vit latex av tre män. Resultatet blir en baraxlad, slitsad klänning som slutar strax nedanför knäna.

Värdet av uppmärksamheten som Coperni fick i media genom uppvisningen beräknas till en kvarts miljard kronor.

Bella Hadid väckte också uppmärksamhet när hon deltog i Balenciagas visning – då var hon sminkad så att det skulle se ut som hon blivit misshandlad.

Balenciagas modevisning genomfördes inte under kristallkronor i Paris innerstad utan ute i en stor kongresshall nära Charles de Gaulle-flygplatsen. Där hade den spanske konstnären Santiago Serra med hjälp av några tiotal ton lera, stenar, jord och skitigt vatten skapat en miljö som påminde om hur man föreställer sig världen dagen efter ett kärnvapenkrig. Och det var också meningen. Balenciagas kreativa chef, georgiern Demna Gvasalia har förklarat att ”som världen ser ut nu kan jag inte vara optimistisk”, och ”det är dags att vi blir realister”. Han förklarade innan visningen att:

”Individualismen i modet har degraderats till pseudotrender dikterade av vem som råkar vara kändis för tillfället”.

Modellerna som framträdde skulle kunna varit statister i en Mad Max-film, gestaltande de få som överlevt apokalypsen.

Visst är det fint med samtidstillvända modeskapare.

Men det är svårt att tänka sig att de som går på en Balenciaga-visning kommer att tvingas vandra runt på en leråker när kriget ödelagt allt.

Då sitter de i mycket bekvämt inredda bunkrar – och kanske tittar på gamla klipp från modevisningar de varit på – medan de kallar in ännu en flaska champagne.

Och förresten, Ye var med även på Balenciagas visning – som modell. Han klafsade, till synes tungsint, fram i gyttja.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!