Amerikanska giganten Costco öppnar i Sverige. Har ett extremt lågpriskoncept à la Ullared. Stockholmarna ska vallfärda för att köpa billig mat.

För ett par år sedan, lagom till den stundande lågkonjunkturen, drog sig matvarukedjan Netto ur Sverige. Nu kommer en annan lågprisaktör med en helt annan filosofi. Det ska vara stort – riktigt stort – och kunderna ska vallfärda för att köpa i bulk.

Den amerikanska kedjan Costco öppnar snart sitt första varuhus i Sverige, i Arninge i Täby kommun norr om Stockholm. Costco är den tredje största detaljhandelskedjan i världen, efter Walmart och Amazon. Schwarz Gruppe, som äger Lidl, kommer på fjärde plats.

Ett Costco-varuhus är dubbelt så stort som en Ica Maxi-butik och en tredjedel så stort som Gekås i Ullared.

– Varuhuset är cirka 13 500 kvadratmeter stort, och vi brukar kallas “a big box retailer”. Något i stil med en våning på ett Ikea-varuhus, förklarar varuhuschefen i Arninge, Brett Vigelskas.

Det stämmer ganska bra. 13 500 kvadratmeter motsvarar nedervåningen på ett mindre Ikea-varuhus. Britten Brett Vigelskas har bott i Sverige sedan april och kom hit med uppdraget att starta upp det första varuhuset på den svenska marknaden. Hans farfar invandrade till Storbritannien från Litauen, därav efternamnet.

– Jag har arbetat för Costco i 23 år. Jag har arbetat i Storbritannien, och varit varuhuschef där också. Jag arbetade i Kanade i ett par år, och har varit på Island de senaste sex åren. Vi öppnade på Island 2017.

En ny grej för den svenska marknaden är att man måste teckna medlemskap för att få handla på Costco, och det kostar 500 kronor.

Nu är vi på väg in i en lågkonjuktur. Tror du att det är ett bra tillfälle att öppna ett varuhus med ert lågpriskoncept?

– Jag tror inte det var vad vi tittade på när vi planerade att öppna, så klart. Det var ingen lågkonjunktur då, så jag tror inte det var en faktor. Affärsverksamhetens uppdrag är att erbjuda varor av toppkvalitet till lägsta möjliga pris, och förhoppningsvis gynnas människor av det.

Jag läste också att ni inte har så många varumärken eftersom ni har färre produkter än …

– Nej, du har nog missförstått det. Vi har många märken, men vi har ett begränsat utbud inom varje kategori. Om det finns tio smaker på en dryck så säljer vi bara de två eller tre mest populära. Det handlar om effektivitet, och att fokusera på volym så man kan köpa in till bra pris.

Kommer en svensk kund känna igen sig bland varumärkena?

– Absolut. Varumärkesurvalet är väldigt globalt, och vi kommer också att ha svenska varor.

Jag kommer ihåg för 20 år sedan när Lidl kom till Sverige. De var tvungna att anpassa sig för i början hade de nästan bara sina egna, tyska varor.

– Vi har många globala produkter, som Coca Cola och Nutella i matavdelningen, Levis och Nike bland kläderna. Samsung-tv och Gucciglasögon. En massa olika saker.

En del Costcos affärsidé är att ha stora upptagningsområden på åtminstone 250 000 människor för att kunna sälja stora volymer. Det har gått att läsa att man siktar på fem varuhus i hela Sverige. Förutom Arninge har man anskaffat mark i Burlöv utanför Malmö.

Vigelskas säger att han bara är en enkel varuhuschef, men han vill ändå avfärda att målsättningen är fem varuhus.

Så du vet inte exakt hur många varuhus ni kommer att öppna i Sverige?

– Nej. Vi börjar med denna i Arninge, och alla verkar veta att vi har en plats bestämd i Malmö. Men vi har bara marken och har inte börjat göra något. Fokus just nu är att få igång varuhuset i Arninge.

Och när öppnar ni?

– Förmodligen i slutet av oktober. Vi har inte satt ett exakt datum än, för det är fortfarande en del byggarbeten som pågår på insidan. Förhoppningsvis är vi redo den sista veckan i oktober. Jag kan knappt bärga mig. Det är en rolig del av arbetet. Jag verkligen älskar öppningsdagar när folk får se stället för första gången.

Hur stor del av ett Costco-varuhus utgör maten?

– Det kan verkligen variera, men det är över hälften av affärsverksamheten, helt klart. Vi har allt från konserver och torkad mat till en färskvaruavdelning som jag tror folk kommer att älska. Med frukt och grönt och nystyckat kött. Vi har ett bageri och en deli. Vi ska göra vår egen sushi.

Lågprismat

Det återstår att se vilken påverkan Costco får på de svenska matpiserna, om de nu får upp ett, två eller fem varuhus. Om kunderna är beredda att sätta sig i bilen för att åka till den stora matlådan så kanske konkurrenterna i Stockholmsområdet tvingas pressa sina kostnader och priser för att överleva.

Lidl och Willys är i dag de största aktörerna inom lågprissegmentet.

Lidls ägs av den tyska jätten Schwarz Gruppe, och dess marknadsandel av den svenska dagligvaruhandeln är fem procent. Kedjan slog upp portarna till sin första butik 2003 och har i dag drygt 200 butiker, från Trelleborg i söder till Boden i norr.

Willys är en del av Axfood. I Axfood ingår också Hemköp, men av marknadsandelen på 19 procent står Willys för cirka två tredjedelar. Willys har också 200 butiker runt om i landet.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Peter är reporter på Morgonposten.