(Första artikeln i serien här.)

I går kunde vi avslöja att miljö- och klimatminister Annika Strandhäll är den riksdagsledamot som åkt mest taxi. Hennes kostnader är 423 089 kronor under den mandatperiod som inleddes hösten 2018.

Men den verkliga kostnaden för Strandhälls resor är större eftersom hon under den här perioden enbart varit riksdagsledamot mellan 1 oktober 2019 och 30 november 2021. Under den första tiden var hon socialförsäkringsminister, och därefter blev hon miljö- och klimatminister – och hade och har då en ersättare i riksdagen.

Strandhäll har alltså på två år åkt taxi för närmare en halv miljon kronor (vi återkommer i ett senare avsnitt av serien till hennes totala kostnader för taxiresor). Om vi antar att hon som minister åkt lika mycket taxi som under tiden som riksdagskvinna kan hennes taxikostnader för perioden röra sig om närmare en miljon kronor.

Samma förhållande gäller även Strandhälls kollega som minister – Ida Karkiainen som är civilminister. Hon återfinns också på tio-i-topp-listan över taxiåkande ministrar. Hon har åkt taxi som riksdagsledamot för 195 886 kronor. Men sedan november 2021 har hon en ersättare eftersom hon då utnämndes till statsråd. Hade hon fortsatt vara ledamot av riksdagen och åka taxi lika flitigt hade hon närmat sig 300 000 kronor för hela mandatperioden. Hon kan dessutom ståta med en av de största enskilda taxiräkningarna på 17 568 kronor.

Att ledande socialdemokratiska politiker åker mycket taxi strider mot partiets uttalade vilja att minska utsläpp och rörelsens propagerande av kollektiva trafiklösningar. Speciellt märkligt blir det när det rör sig om Strandhäll – en frontfigur för partiet i miljöfrågor.

Men hur är det då med Vänsterpartiet och Miljöpartiet – de två andra partierna som alltid förespråkar kollektivtrafik och vill se tunga skatter på bränsle för att bekämpa bilismen?

De gröna

Miljöpartisters resande med taxi är förstås extra känsligt för bilden av partiet som en grön kraft som vill att väljarna åker kollektivt eller cyklar. Partiet har en rad taxiskandaler bakom sig de senaste 20 åren.

2001 visade det sig att Yvonne Ruwaida använt sitt betalkort som riksdagsman under sina taxiresor. 1999 åkte hon för 70 000 kronor, 2000 för 60 000 kronor. Ingen vet vart hon åkte, hon lämnade aldrig in några underlag eller kvitton.

2011 avslöjades det att Mikaela Valtersson, som då föreslogs att bli Miljöpartiets nya språkrör, hade åkt taxi under ett halvår för 17 000 kronor. Hon bodde 300 meter från pendeltågsstationen.

2014 avslöjades det att Jabar Amin åkt taxi 13 gånger när han skulle med flyget, fast det fanns förbindelser med kollektivtrafik, och då ska de användas enligt partiets regelverk.

Miljöpartiet har uppenbarligen sedan dess skärpt sin disciplin. I den nuvarande riksdagsgruppen är taxikostnaderna låga. I många fall rör det sig om hundralappar per person under hela perioden.

Men det finns två undantag. Två gamla miljöpartirävar.

Alice Bah Kuhnke åkte taxi för 27 386 kronor på fem resor, rejäla turer således. Totalsumman kan verka låg i jämförelse med andra ledamöters resande. Men det intressanta – och märkliga  – är att de genomförs på mycket kort tid. Under nästan hela perioden har Bah Kuhnke en ersättare i riksdagen eftersom hon är kulturminister. Den posten lämnar hon i januari 2019 när hon blir invald i EU-parlamentet, och där tar hon plats i juli samma år. Hennes taxiresande håller inte riktigt Strandhälls tempo, men hon är definitivt en utmanare, som på några få månader visade sin kapacitet som taxiåkare (vi kommer i serien också att redovisa hennes kostnader under tiden som minister).

Den andra gamla miljöpartiräven är Gustaf Fridolin. Han hade också en ersättare i riksdagen en stor del av perioden eftersom han var utbildningsminister. Han avgick 21 januari 2019, och några månader senare lämnade han riksdagen. Men han hann under den tiden åka taxi för cirka 25 000 kronor. Många har noterat att han gillade att åka taxi – ofta till exempel den korta sträckan mellan riksdagshuset och Operan.

Och när tvärbanans hållplats vid Bromma flygplats invigdes 2021 uppmärksammade deltagarna att miljöpartiets representanter kom i taxi.

Vänsterpartiet

Även vänsterpartiet uppvisar numera en hård partidisciplin när det gäller taxiresor. Undantaget i riksdagsgruppen är Christina Höj Larsen som åkt för 54 620 kronor – vilket innebär att hon ensam åkt för ungefär lika mycket som hennes partikamrater i riksdagen gjort tillsammans, om man räknar bort Jonas Sjöstedt. Hon är partiets flyktingpolitiska talesman – men det är oklart om just det bidrar till hennes flitiga taxiresande.

När det gäller Sjöstedt lämnade han riksdagen i slutet på 2020 och satt ungefär halva perioden, men hann resa för cirka 35 000 kronor.

Vänsterpartiet kan dock skryta med att de har den riksdagsledamot som åkt minst taxi.

Det är Lorena Delgado Varas.

Hon har åkt för 22 kronor.

Det innebär att hon klev in i en taxi, och ganska omgående klev ut igen, troligen innan den ens hann starta.

Kanske var det klimatångesten som slog till.

Under den här veckan – från måndag till fredag – djupdyker vi i frågan om de taxiresor du betalar åt politikerna. Du får bland annat svar på följande  frågor (och många andra):

• Hur förklarar Strandhäll och andra sina resor?
• Hur är det med riksdagsmännen från ditt län? Vi publicerar hela listan.
• Vilka resor har varit dyrast? Och vem har suttit i baksätet?
• Vart åker Strandhäll oftast – och varför? Och hur är det med de andra på tio-i-topp-listan?
• Finns det resor som strider mot riksdagens regler?

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Boris är chefredaktör för Morgonposten.