Sommarjobb är en möjlighet för ungdomar att visa framfötterna. Få sin första arbetslivserfarenhet, stärka sitt cv och tjäna en slant. För vissa är sommarjobbet starten på en livslång karriär i branschen.

Men på senare år har det skett en stor förändring i ungdomars attityd. Näringsidkare har fått problem med sommarjobbare som vägrar dyka upp schemalagda veckor. Som sjukskriver sig via sms, saknar lojalitet med kollegorna och som blir daltade med av sina föräldrar.

Anna Berg driver Lennarts konditori i centrala Eksjö och har i sommar fått stänga fyra söndagar på grund av personalbrist. Hon delade med sig av sina tankar i ett inlägg på Instagram, som fick mycket uppmärksamhet. Många kollegor inom näringslivet i Eksjö instämmer i bilden hon ger av situationen.

MYS OCH MUMS. De flesta inlägg Anna Berg gör på Instagram är inte det minsta polemiska

Vi tog kontakt med Anna för att höra oss för om situationen som varit i sommar.

Du har drivit Lennarts konditori i sex år. Kan du beskriva hur mycket arbete som krävs av dig?

Ja det är mer jobb än man kan tänka sig. Det är tidiga morgnar, det är sena kvällar ibland. Det är många timmar per dygn man lägger ner. För min del är det både en hobby och en livsstil. Det är inte ett vanligt sju till fyra-jobb att driva ett konditori, det är det inte.

Eftersom Eksjö är en sommarstad ökar trycket på verksamheten under sommarmånaderna. Omsättningen ökar därefter, samtidigt som ordinarie personal har semester. Därför är sommarjobbarna mycket viktiga.

Vad förväntas av en sommaranställd?

Grundkravet är att man ska kunna jobba sommarveckorna. Givetvis inte alla tio sommarlovsveckor, men några veckor såklart. Det är där jag ser största utmaningen nu, dels är grundkrav att man ska kunna jobba veckorna jag vill att man ska jobba. Och att man är glad och trevlig, att man har lite tempo, att man kommer i tid, är hel och ren. Sådana grundförutsättningar.

Vi har bageri och servering, så vi söker både utbildad bageri- och konditorpersonal, vilket kan vara svårt att hitta.  Och sommarjobbare till serveringen.

Är det främst sommarpersonal till serveringen som sedan inte dyker upp vissa veckor? Är personalen i bageriet mer lojala?

Ja så har jag upplevt det. Eftersom jag också jobbar i bageriet kan jag täcka upp för två personer. Men jag kan inte täcka upp på serveringen samtidigt.

Problemet i sommar är att det är väldigt många som sökt jobb, men sedan under intervjun kan de inte jobba vecka 28–31. Då åker de bort med föräldrarna, eller så säger de att de kan jobba hela sommaren men sedan när man gjort ett schema säger de: nej, jag vill inte jobba kväll, jag vill inte jobba helg, jag vill inte jobba tidig morgon. Och att anpassa det efter alla går inte. När jag säger att det är dessa tider som gäller, då tar de ett annat jobb i stället. Det finns sådana som gett upp under sommaren och inte vill komma tillbaka igen.

Anna tycker att det blivit svårare för varje år. Och att många ungdomar nu har allt de behöver, dyr mobil, A-traktor, och därför inte tar så seriöst på sommarjobbet.

Men när jag var ung och sommarjobbade var man lojal, jag kan inte minnas att jag ringt och sagt att jag inte kan komma för att jag inte orkar. Men nu kan man skicka sms, det känns som att allting är väldigt enkelt för ungdomarna. ”Jag är sjuk i dag, jag kommer inte idag, jag har förhinder som inte kan flytta på sig”. Jag säger då att “du måste komma, jag måste stänga om du inte kommer för jag har ingen annan”. Ansvarskänslan känns som att den börjat försvinna, även om jag såklart har sommarjobbare som är jättebra också.

Men tendensen är att jag tror att det kan bli svårt att bedriva en sommarverksamhet så här. Och ha öppet sju dagar i veckan. I sommar har jag stängt fyra eller fem söndagar för att jag inte fick ihop schemat. Och det har aldrig hänt tidigare.

Anna säger också att det är lätt att först vara självkritisk. Att det skulle vara hon som rekryterat fel. Men att det är svårt att under intervjun veta att personen som lovar jobba fyra veckor sedan bara dyker upp under två. Hon tror också att psykisk ohälsa bland ungdomarna kan vara en orsak, och att det är ett stort problem i dag. Men det är inget hon själv upplevde när hon var ung.

Nya problem kräver kreativa lösningar

Jonas Persson är vd på Eksjö Stadshotell och har över 20 år i branschen. Han drev krog i Skåne i 17 år och har en bra bild över utvecklingen och vad problemen beror på. Även Jonas har fått stänga ned två verksamheter i sommar på grund av personalbrist.

Arbetssökande nuförtiden är mer intresserade av sina rättigheter än av sina skyldigheter, menar Jonas Persson, vd Eksjö Stadshotell

Han delar Annas bild av situationen, men pekar väldigt tydligt på föräldrarnas roll. Förr ”tiggde och bad” man om ett jobb och frågade inte om lönen, medarbetarna var väldigt lojala. Nu är det andra tider. Barn och ungdomar curlas, vissa långt efter de blivit myndiga.

Nu de sista fem åren skulle jag vilja säga att det har ändrat sig till att folk mer frågar om sina rättigheter, än sina skyldigheter. Man säger mer eller mindre vad arbetsgivaren önskar att höra, men ganska kort därpå ändrar det sig till att: nej men vecka 30–31 har vi alltid varit där, så jag kan inte. Och dåliga fejkade sjukskrivningar, så var det inte alls innan.

Händer det att folk skickar sms och sjukskriver sig och förväntar sig rakt av att det ska accepteras?

O ja, visst gör det det. Och vi blir hårt drabbade. Det var ju annan mentalitet [förr], då förstod man att om inte jag kommer till mitt jobb blir mina kollegor drabbade. Många som kommer in nya nu känner inte det.

Efter jag läste Annas inlägg, och jag har haft bekymmer med detta kraftigt de tre sista åren, så har jag till nästa år pratat med rådgivare och skrivit ned en del punkter. Då kommer jag annonsera ut som vanligt, skriva vad jobbet gäller och så får alla mellan 15 och 25 år ta med sina föräldrar. Och då får jag säga att vi har gjort ett kontrakt tillsammans, att vi betalar ut den avtalsenliga lönen. Men är det sjukdomar och liknande då kommer inte den sista delen av lönen betalas ut. Tanken är att det finns en bonus som personer som sköter sig får del av, som inte går till de som fejkar, sjukskriver sig eller arbetar dåligt.

Men det gäller också att föräldrarna tar det ansvaret. För om man kommer in i servicebranschen som jag håller på med, besöksnäringen, och gör det bra. Då har du jobb resten av livet var som helst i världen. Jag har jobbat i fem eller sex länder, det är hur lätt som helst att få jobb i vilket land som helst om man lär sig service.

Det är så bra instegsjobb. Men i dagsläget behöver föräldrarna sluta curla och hjälpa sina barn och ungdomar att ta det på allvar. Det är många föräldrar som tycker “du har varit duktig och kämpat nu, det var ju väldigt varmt… det är klart att du får vara ledig”. Eller “följ med till stugan”. Det fanns ju inte alls innan.

Johan säger att det också finns många duktiga sommarjobbare, som tackar för att de fått lära sig mycket. Då finns det också en glädje i att vilja lära ut saker. Men, föräldrarna måste inse att det är för ungdomens bästa som de måste sluta curla och överbeskydda.

Jag hade två sådana fall i år, där föräldrarna kom och pratade lite och jag sade det är helt okej, det låter intressant. Men ungdomen måste komma och presentera sig själv. Det är inte föräldrarna som ska vara där och jobba. Ungdomarna kommer då och presenterar sig, och verkar bra och får provjobba en eller två dagar. Men ena dagen kommer de för sent och andra dagen sjukanmäler de sig. Och då är det inte lönt att fortsätta.

Tyvärr har det blivit väldigt förslappat. Föräldrar har minst halva ansvaret, som förstör för sina barn och ungdomar tyvärr.

Som om barnen fortfarande är små och inte vuxit upp?

Ja och vi säger att det är sommarlov, så man ska vara ledig. De som jobbar hela sommaren har ett enormt försprång ekonomiskt men framför allt vad man har lärt sig. Jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt, de snappar upp så mycket mer i arbetslivet än att sitta med en bok. Så det är ännu viktigare för praktiskt lagda ungdomar skulle jag vilja säga.

Han berättar också hur kollegor i branschen beskriver samma problem. Allt låter bra i intervjun, när första dagen av provjobbet kommer då är det annat ljud i skällan. Inställningen till att vara sjuk, sjukanmäla sig för mindre förkylningssymptom är något som förändrats med tiden, men särskilt efter de senaste två årens pandemi.

Vi har nog blivit förslappade av pandemin. Det har absolut påverkat, att folk tror att det är ett okej beteende att stanna hemma enkelt.

Avatar photo
Filip är reporter på Morgonposten.