I tidigare delar har vi skrivit om att ta bilen till naturen —  men nu är körningen i fokus. Här är fyra svenska körupplevelser som garanterat gör dig till bättre förare i sommar – när du ska ut till haven, bergen, och skogen.

Folkrace – inkörsporten till tyngre maskiner

Har du behov av fart men ingen som förstår dig? Less på att inte få ut aggressionen över dåliga bilförare och långa köer? Då kan du, helt ovetandes, vara i behov av folkrace – en av de mest populära motorsporterna i landet. Sporten har också den fördelen att den inte ruinerar din ekonomi (en folkracebil kostar 6500 kr), vilket de tyngre alternativen gör.

På Torpa gårds folkracebana kan den oinvigda ta ett första steg in i motorsportens värld.

Du behöver förstå vad en plåtkaross tål och skaffa dig en känsla för det mjuka underlaget — det handlar inte bara om att gasa. För att det ska bli givande behövs såklart fler medberoende på banan. Får du inte ihop sex personer, vilket brukar vara minimum, kan du till exempel vända dig till Torpa gård, dit fler söker sig till ”Öppna grupper”.

För att få köra folkrace behövs bara lite vett. Du behöver inte ens ett körkort, bara vara 15 år fyllda. Bilarna går inte snabbare än 80 km/h (eller det är i alla fall tävlingsbegränsningarna).

Torpa gård dövar även eventuell ångest för motorsport och miljöpåverkan. Genom att noggrant välja uppvärmningsmetoder samt drivmedel till fordonen, påstår familjen Samuelsson att anläggningen är 98 procent fossilfritt (lantbruket inkluderat).

Inte sugen på att åka till Borensberg på semester? Kolla då din närmsta motorklubb. Det är inte omöjligt att de arrangerar uthyrning av folkracebilar för hela gäng. Se även Sundsta säteri utanför Norrtälje.

FARTUPPLEVELSE: 3 av 5

ADRENALINPÅSLAG: 4 av 5

Drifting – varför köra framåt när det är roligare på sidan?

Låt oss börja från början. Vad är drifting? Vi låter driftingens virtuos, Ken Block, berätta med rörliga bilder:

Nu tillbaka till Sverige och Mantorp. Din hjälm är helt befriad från klisterlappar som marknadsför sliskiga energidrycker. Du sitter i en vanlig Volvo v40, ingen hypertrimmad superbil, men trots det kommer du att manövrera bilen på ett helt nytt sätt och troligtvis överraska dig själv. Med hjälp av två framgångsrika tävlingsförare kommer du också förstå teorin bakom väggrepp och utveckla en känslan för den gyllene gränsen mellan grepp och drift.

På Mantorp lär du dig drifta med en av banans egna bilar och slipper fördärva kopplingen på din egen bil.

Nyckeln är däcken. Det är inte vanliga däck som ingår i paketet, utan en utanpåliggande ring av nylonförstärkt plast med extremt låg friktion mot marken.

Varför tipsar vi då bara om Mantorp? För att andra anläggningar vill att du kommer med egen bil. Det är bättre att du slirar sönder kopplingen på någon annans bil.

FARTUPPLEVELSE: 3 av 5

ADRENALINPÅSLAG: 4 av 5

Racing – för att allt går snabbare i en formel-bil

De flesta racingbanor i landet erbjuder racingkörning, men Gelleråsens utbud attraherar oss mest. Sedan några år tillbaks driver Richard Göransson, f.d. detta racingproffs, den berömda anläggningen i Karlskoga och han vet vad besökarna gillar: Porsche Cayman GTS med 365 hästar, samt legends- och formulabilar. Det är det sista alternativet som kittlar oss lite extra.

Bor du eller semestrar du i Norrland är Skellefteås nya satsning, DriveCenter Arena, intressant. Här bjuds på 4 270 perfekt doserade metrar och Skandinaviens längsta racingbana. Vi gillar också Mittsverigebanan i Härnösand och deras Mazda 3-alternativ. I söder går vi igång på Sturups erbjudande om att vina fram i barndomsdrömmar som Porsche Cayman S och Porsche 911 Carrera.

Gelleråsen Arena har ett stort utbud av körupplevelser, bland annat i Formula Renault-bilar.

Tillbaka till Gelleråsens formulabilar. Vill du bli kung för en dag får du så klart slanta, men kom ihåg att det är formelbilar vi talar om. Din körning analyseras av experter och i utbildningen ingår också det praktiska provet för formelbilslicens. Komplettera med en teorikurs och licensen är din.

FARTUPPLEVELSE: 5 av 5

ADRENALINPÅSLAG: 4 av 5

Terräng – över stock och sten med hedern i behåll

Svag för jeepens fantastiska överlevnadsförmåga och dess runda, vackra ögon? Då är 4×4 Event i Knutstorp, Skåne, din plats. Här väljer du mellan Jeep Wrangler, Wrangler Unlimited, Cherokee eller Grand Cherokee. Instruktörerna Jerk och Dan har byggt alla tänkbara hinder en terrängbil kan klara, och för en dag kan du ratta vad du vill, över vad du vill: branta backar, vattengravar och stockar. Har du behov att snacka fyrhjulsdrift och haldexkopplingar med någon som lyssnar, har du kommit helt rätt. Fastnar du för terrängkörning kommer du gilla att de också erbjuder bärgningskurser med winsch samt en specialresa till bergen i Utah.

4×4 Event i Knutstorp erbjuder kördagar, utbildningar och resor med terrängtema.

För att få mer naturupplevelse beger man sig fördelaktigt till Offroad Camp i Dalarna. Fordonen är så kallade UTV:er (utility vehicle) och terrängen är slingrande skogsvägar och steniga stigar som ingen längre går på. Är du ny i UTV-världen rekommenderar vi dig att titta närmare på dessa små, men otroligt mångsidiga, skapelser som idag används både av lantbrukare och jägare. Maskinerna hos Offroad Camp är utvalda för fart och lek, och vi lovar att du kommer att söka på begagnade maskiner när du kommit hem från resan. Visst kan det vara bra att ha en UTV på uppfarten om bilen behöver dras loss ur snön till vintern? Dessutom blir du grannarnas nya hjälte.

FARTUPPLEVELSE: 3 av 5

ADRENALINPÅSLAG: 3 av 5

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!