Branschorganisationen Musikförläggarna delar årligen ut sitt Musikförläggarnas pris till svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare. Nu meddelar de att de fattat beslutet att “inte skilja på verk och person” när de delar ut priset.

Om inte personen är värdig ett pris så ska inte låten vara det heller. Den som är misstänkt för, eller avtjänar straff för, att ha diskriminerat eller trakasserat andra kommer att diskvalificeras. Samma gäller för hot- och våldsbrott.

I pressmeddelandet från Musikförläggarna pratas det inte uttryckligen om gängkriminella rappare, men alla verkar veta att det är dem som avses.

Musikjournalister och kulturjournalister som Nicholas Ringskog Ferrada-Noli och Jack Hildén kallar beslutet för ängsligt respektive pinsamt. “Kommer folk sluta skjuta varandra nu?”, frågar sig Hildén i sin kolumn i Aftonbladet. Andreas Hörmark lyssnar på tidigare prisade Yasins senaste låt och drar slutsatsen att han ändå inte bryr sig om galornas priser. Fredrik Strage beklagar att rocken blivit ofarlig och att Musikförläggarnas beslut kväver den elden ännu mer.

I sitt pressmeddelande betonar Musikförläggarna att branschen har problem med otrygghet, ojämlikhet och exkludering. De lyfter fram sin egen insats på rättvisans område, som i till exempel det här citatet från ordföranden Kerstin Mangert:

Som en av de stora branschorganisationerna har vi ett ansvar att aktivt arbeta för att musikindustrin erbjuder en trygg, jämlik och inkluderande arbetsmiljö för alla som verkar i den. Vi är stolta över att gå i bräschen för en hållbar musikbransch som värnar om yttrandefrihet och konstnärlig frihet.

Det har pratats mycket om kriminella rappare som vunnit pris på musikgalor, likt råndömde Dree Low som vann Musikförläggarnas pris för årets låt 2020. Genren kallas gangsterrap och texterna behandlar livet i orten, med kriminalitet, vapen och droger. Enligt vissa förhärligar gangsterrapparna den kriminella livsstilen, medan andra menar att de sätter ord på sin utsatta situation.

Kriminella rappare

Dree Low (Salah Abdulle) från Husby. Dömdes 2021 för rån till ett års fängelse och inväntar en rättegång där han är misstänkt för grovt vapenbrott. Hans låtar har avpublicerats från Spotify och Youtube och enligt honom själv har han dragit sig tillbaka från musikscenen.

Han nominerades till en Grammis 2020 för årets hiphop. Han utsågs samma år till framtidens artist på P3 Guld-galan och han vann i kategorin årets hiphop/R & B för albumet Flawless. I en uppskjuten gala 2021 fick hans låt Pippi Musikförläggarnas pris för årets låt 2020.

Yasin, eller Yasin Byn (Yasin Mahamoud). Dömdes 2018 till fängelse i två år och sex månader, för grovt vapenbrott och misstänktes 2020 för mord, men utredningen lades ned. Han sa senare att han lämnat kriminaliteten bakom sig men dömdes efter uttalandet till tio månaders fängelse för delaktighet i kidnappningen av rapparen Einár.

Han vann pris på P3-guldgalan 2021 för årets hiphop/R & B och årets artist. Han kunde inte ta emot sina priser eftersom han satt häktad misstänkt för stämpling till människorov.

Haval (Haval Khalil) från Husby. Har liksom Yasin kopplingar till det kriminella Vårbynätverket. Han dömdes för medhjälp till kidnappningen av Einár, till två och ett halvt års fängelse.

Han nominerades 2021 till en Grammis i kategorin årets nykomling.

Z.E (Jozef Wojciechowicz) från Tensta. Hade en problemfylld uppväxt och bodde tidvis på ungdomshem. Har avtjänat fängelsestraff för grov stöld och är dömd för narkotikabrott.

Mannen från Tensta är mycket prisbeströdd. 2019 vann han årets hiphop/R & B på P3 guldgalan och var även nominerad till framtidens artist. Samma år vann han en Grammis för årets artist och nominerades också till årets textförfattare och årets album. 2020 vann han priset som årets artist på P3 guldgalan.

Adel (Adel Dostani) från Akalla. Har kopplingar till Husbynätverket och en lång kriminell historia med bland annat rån, utpressning, grov misshandel, grovt vapenbrott och narkotikabrott. Han började rappa på fängelset och har sagt att han lämnade den brottsliga banan på grund av musiken. Men i maj 2022 dömdes han igen, för grov misshandel av sin flickvän och hennes syster, till två års fängelse.

P3 spjärnar emot

Kanske går gränsen för vad som accepteras vid Adels härjningar? Trots sina framgångar, med singlar som sålt platina och guld, har han aldrig ens nominerats till något pris.

Men ska man tro Sveriges Radios musikchef Anna-Karin Larsson så kommer Adels populära musik att fortsätta att spelas i P3. Förra året, i samband med att Yasin och Haval dömdes till fängelse för kidnappningen av Einár, sa hon:

För oss är det viktigt med den konstnärliga friheten. Det kan låta högtravande, men det handlar om två olika saker: verket som skildrar en verklighet och verkligheten i sig.

Sveriges Radio förhåller sig på samma sätt till vilka som ska nomineras till P3 guldgalan. Man skiljer på verk och person. Nu, efter Musikförläggarnas ställningstagande, vill Larsson knappt ens uttala sig till SVT, mer än att hon via e-post förklarar att Sveriges Radios hållning är oförändrad.

Morgonposten försökte få ett längre svar av henne men det tog stopp vid presschefen Claes Bertilson. Hans kommentar:

Inga ändringar i regler. Musik under året som gått bedöms från musikens kvalitet.

Grammisgalan har sagt att de följer den senaste utvecklingen med intresse, men att de inte har fattat något beslut.

Haval rappar från fängelset

Inifrån fängelset har Haval nu släppt låten Maria, i samarbete med Yasin, som har en text som av många ses som ett illa dolt hån mot den mördade kollegan Einár.

Tyckte någon låt var fet och nu jag är katt

Sa hon hörde rykten, folk på flykt len

Skicka—, Sverige fick den

Kahba bitchen, gangsta snitches

Fuck with us, fuck with hitmen

Det kan vara svårt att dechiffrera texten, men “katt” förmodas anspela på Nils “Einár” Grönbergs genombrottslåt Katten i trakten. Vad det självpålagda censurljudet efter “Skicka” ska betyda är föremål för tolkning, men “Fuck with us, fuck with hitmen” (bråka med oss och du bråkar med torpeder) sänder en  hotfull signal.

Låten har 2,2 miljoner spelningar på Spotify, och den spelas på P3. Vid lunchtid i söndags valde kanalen att spela den direkt efter Einárs låt Koppla av.

Musikförläggarna reser till Almedalen

I går var det dags för Musikförläggarna att testa sina nya riktlinjer på musikbranschen då de bjöd in till paneldebatt i Almedalen.

Ordföranden Kerstin Mangert förklarade beslutet med att metoo satt ljuset på problemen i branschen och att man vill komma till rätta med missförhållandena. Hon och moderatorn kämpade hårt för att behålla en bred ansats och försökte ta upp frågan om sexuella övergrepp, men alla andra såg beslutet som riktat mot gangsterrapparna.

Alfons Karabuda från organisationen Skap var den som kunde se något positivt i att stänga ute den som begått en kriminell handling från att få priser, inte minst för brottsoffrens skull. Han föreslog dock att man skulle gå lite lugnare fram och låta beslutet ta längre tid.

Övriga såg mest Musikförläggarnas beslut som den vita majoritetens blindhet för rasismen i samhället, eller till och med som en omedveten rasism. Det gjorde inte minst Ceylan Holago, medgrundare till produktions- och konsultföretaget CMDS som erbjuder råd och strategier för integration och implementering av interkulturella och urbana perspektiv:

Vi lever i ett rasistiskt samhälle i dag. Det finns så mycket strukturell rasism i musikbranschen, sa hon.

Hon sa också att:

Det räcker inte med ett samtal i Almedalen. Man måste förstå vilken verklighet många kommer ifrån och varför. Det är ingen jävel som väljer att bli kriminell om man inte vill.

Och därmed var debatten på något sätt död innan den hann börja. På scenen i Almedalen stod de som var för ett personligt ansvar och de som lade ansvaret på samhället, och de talade inte samma språk.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Peter är reporter på Morgonposten.