Strejkvarsel och personalbrist orsakar inställda avgångar, trängsel, köer och extra väntetid på svenska och europeiska flygplatser i sommar. För resenärer gäller det att vara uppmärksam och planera sin resa väl.

Efter intensiva förhandlingar mellan SAS ledning och facket står det klart, det blir strejk.

Anledningen är att det nordiska flygbolaget kringgår ingångna avtal genom att använda bemanningsföretag, säger Svensk pilotförening. 560 piloter varslades under pandemin och har inte blivit återanställda. Flygbolaget använder i stället personal från SAS Link och SAS Connect, i praktiken bemanningsföretag.

Nu går 900 piloter ut i strejk. Upp till 30 000 passagerare drabbas, med närmare 250 inställda flygningar varje dag. Strejkens längd beror på fackets stridsvilja. Beskedet kom klockan 12 idag, omedelbart föll SAS aktie med sju procent.

Nu kommer tusentals svenskar behöva boka om, eller i värsta fall avboka, sina planerade semesterresor.

Dessutom har det varit bagagekaos på Arlanda, på grund av personalbrist. I stället för en halvtimme kan resenärer får vänta flera timmar på sitt bagage efter landning. Ibland kan det uppstå långa köer till bagageuthämtningen.

Resenärer köar vid bagageutlämningen på Kastrups flygplats i Köpenhamn. REUTERS/Andrew Kelly

Utländska flygbolag

Svenskar har i åratal rest billigt till varma platser med det irländska flygbolaget Ryanair. Efter pandemin har man dessutom flyttat från Skavsta i Nyköping till Arlanda. Men missnöjet pyr inom delar av personalen.

Kabinpersonal i Spanien kräver ändrade arbetsvillkor, och har redan strejkat en vända i juni. Tre nya vändor är planerade, 12–15, 18–21 och 25–28 juli på spanska flygplatser. Över 1000 flygningar berörs.

Ryanairs flygplan parkerade på flygplatsen Malaga-Costa del Sol under kabinpersonalens strejk. REUTERS/Jon Nazca

Strejken sammanfaller till viss del med Easyjets planerade strejk i Spanien, under sammanlagt nio dagar under juli. Även här är det facket som kräver nytt kollektivavtal för 450 anställda. Strejkdatum är 1–3, 15–17 och 29–31 juli.

Lufthansa har ställt in 3 100 avgångar i sommar på grund av personalbrist och sjukfrånvaro. Bolaget och personal förhandlar om löneökningar, nästa möte är 12 juli.

Vill man resa till Paris, eller bara som mellanlandning, får man se upp med en kommande strejk. Det är personal på storflygplatsen Charles de Gaulle som varslat om strejk 8–9 och 13–17 juli. När man strejkade nyligen ställdes 17 procent av flygen in.

Det kan även bli strejk på flygplatsen Heathrow utanför London. Exakt när är oklart men högst sannolikt under juli eller augusti, de två stora resemånaderna.

Även Londonflygplatsen Gatwick har problem, man har sedan några veckor dragit ned på antalet flygningar per dag. Detta på grund av personalbrist. Samma problem har man även på Amsterdams flygplats Schiphol, där man minskat med 16 procent färre resenärer per dag.

Mycket av personalbristen kommer ur uppsägningar under pandemiåren. Detta har man inte lyckats komma i kapp med nu när resandet närmar sig tidigare nivåer.

Även i USA har man dragits med kapacitetsproblem. Piloter från flygbolaget Delta har demonstrerat på många större flygplatser i landet. Men bara utanför sin ordinarie arbetstid, inga störningar har därför orsakats av protesterna.

Vad kan man göra?

Ska man ut och resa internationellt bör man planera sin resa noga. Man bör helst undvika flygbolag och flygplatser som riskerar drabbas av strejk. Man bör också tänka på att det kan innebära problem när man ska mellanlanda. Vilket ofta sker på de riktigt stora europeiska flygplatserna, som Paris och London.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!
Profilbild
Filip är reporter på Morgonposten.