På fredag drar den 105:e upplagan av Giro d’Italia i gång. 176 cyklister representerande 22 lag står på startlinjen i Budapest. De korta tempoetapperna och fokuset på klättringar i bergen i årets Giro ökar hoppet för de cyklister som inte har fallenhet för att tävla mot klockan. Frånvaron av Tadej Pogačar, Primož Roglič och Egan Bernal öppnar upp tävlingen på samma sätt som när Alfredo Binda fick betalt att inte ställa upp 1930.

Vi går igenom bansträckningen, men tar först en titt på startfältet i 2022 års Giro d’Italia.

Totalsegern

Ineos Grenadiers Richard Carapaz måste ses som den störste favoriten till att ta hem totalsegern. Ecuadoranen vann Girot 2019 och kom fyra året innan. Han kan även visa upp en andraplats i Vuelta a España 2020 och en tredjeplats i Tour de France året efter. Hans bästa resultat i år är en etappseger och en total andraplats i Katalonien runt och har visat på en allt bättre form. Carapaz har även det starkaste laget, med bland andra Pavel Sivakov, Jonathan Castroviejo, Richie Porte och Ben Swift. Han är stark i bergen medan tempo inte är hans melodi.

Miguel Angel López i Astana Qazaqstan vann den vita ungdomströjan i Girot 2019 och 2018, då han kom på en sammanlagd tredjeplats. Colombianen tog även hem ungdomstävlingen i Vueltan 2017 där han blev totaltrea. Han har vunnit etapper i såväl Touren som Vueltan och föredrar bergetapper. Han har veteranen Vincenzo Nibali i laget som stöd och inspiration. Under 2022 har han vunnit en etapp i Tour of the Alps och kom trea i Vuelta a Andalucía. Han är troligen den cyklist som tjänar mest på att man tonat ner tempokörningarna i år.

2022 skull kunna bli spanjoren Mikel Landas år. Han har visat på god form och han kan förväntas attackera i bergen när lutningsprocenten när 10%. Årets Giro ser ut att vara skräddasydd åt Bahrain Victorious kapten. Han har vunnit tre etapper i Girot och tog hem bergspristävlingen 2017. 32-åringen har även en etappseger i Vueltan 2015. Han slutade på en pallplats 2015 och har tre fjärdeplatser i Grand Tours. I år kom han trea i etapploppet Tirreno–Adriatico.

Team BikeExchange-Jayco sätter sitt hopp till Simon Yates. Det här är femte året i rad britten ställer upp i Girot och han har som bäst en tredjeplats från 2021. Under debutåret 2018 bar han rosa under tretton etapper, men tappade helt i bergen under etapp 18 och rasade i den sammandraget. Han vann Vueltan 2018 och har totalt åtta etappsegrar i Grand Tour. I år kom han sammanlagt tvåa i Paris-Nice där han vann en etapp. Han vann poängpristävlingen och två etapper av tre i Vuelta a Asturias i slutet av april.

Portugisen João Almeida är UAE Team Emirates hopp. Han slutade på en fjärdeplats debutåret 2020, då han även bar den rosa ledartröjan under 15 dagar. Han vann en etapp och slutade trea totalt i Katalonien runt i år medan han vann ungdomstävlingen i Paris-Nice. Romain Bardet i Team DSM har två pallplatser från Touren och tre etappsegrar på sin meritlista. Fransmannen vann Tour of the Alps med mängder av stigningar för ett par veckor sedan och tycks vara i en bländande form. Han gjorde sin debut i Girot förra året och slutade på en sjundeplats.

Den 42-årige Alejandro Valverde i Movistar kan aldrig räknas bort. Han vann Vueltan 2009 och har sammanlagt nio pallplatser i Grand Tours, där spanjoren sammanlagt har tagit 17 etappsegrar. EF Education-EasyPosts Hugh Carthy är bra i bergen och kommer satsa på en topp-fem-placering. Britten slutade femma 2021 och trea i Vueltan 2020. Fransmannen Guillaume Martin åker för ett Cofidis som kämpar för att undvika nedflyttning från World Tour. Ligger han bra till inför sista veckan kan han dock satsa på en sammanlagd pallplats.

Vinnaren från 2017 Tom Dumoulin har visat på blandad form, men måste ses som en outsider, trots de korta tempoetapperna. Giulio Ciccone i Trek-Segafredo gjorde bra ifrån sig i totalen i förra årets Giro innan han bröt efter en krasch under etapp 17. Italienaren har sedan tidigare två etappsegrar. I Bora-hansgrohe finner vi tre kaptener i Wilco Kelderman, Emanuel Buchmann och Jai Hindley. Läget inför den sista veckan får avgöra vem som anför laget.

Poängpristävlingen

QuickStep-Alpha Vinyls Mark Cavendish är kanske tidernas främste spurtare. Britten har sammanlagt 159 segrar, inklusive 15 etapper i Giro d’Italia. Förra året tangerade 36-åringen Eddy Merckx rekord på 34 etappsegrar i Tour de France. Cavendish hoppas fortfarande på att få komma med till Touren senare i år för att försöka ta en 35:e seger. I år har han vunnit tre etapper. Han leds i spurten av Michael Mørkøv, som anses vara världens bäste ledare av ett spurttåg.

Australiensaren Caleb Ewans har fem etappsegrar i både Girot och Touren samt en i Vueltan. Han har vunnit mängder av spurter och är den som främst utmanar Mark Cavendish. Förra året satsade han på att vinna etapper i alla tre Grand Tour under samma år, men efter två etappsegrar i Girot bröt han Touren tidigt efter en krasch. Hans lag Lotto Soudal står bakom honom när han försöker igen i år. Stor sannolikhet att han lämnar före etapp 15 när de höga bergen tar över.

Magnus Cort Nielsen i EF Education-EasyPost kommer satsa på att vinna spurtetapper. Dansken vann tre av sina totalt sex etapper i Vueltan förra året och har även en seger i Touren på sin meritförteckning. Han kraschade under Tirreno-Adriatico och bröt nyckelbenet och ett ben i sin hand men ska vara tillbaka i bra form.

Groupama-FDJ:s Arnaud Démare är en av världens bästa spurtare. Fransmannen är en av favoriterna i poängpristävlingen, som han vann 2020. Han har även fem etappsegrar i Girot plus två i Touren. Simone Consonni och Davide Cimolai i Cofidis är outsiders till bra placeringar klungspurter och i poängpristävlingen. Även Israel-Premier Techs Giacomo Nizzolo, som van poängpristävlingen såväl 2015 som 2016, satsar på spurtetapper. Håll även ögonen på Matteo Sobrero i Team BikeExchange-Jayco, Cees Bol i Team DSM, Fernando Gaviria i UAE Team Emirates samt Elia Viviani i Ineos Grenadiers.

Etappsegrar

Alpecin-Fenix handlar enbart om Mathieu van der Poel efter Tim Merliers skada under Paris-Roubaix. Nederländaren kommer satsa på etappsegrar, men även på att få bära den rosa ledartröjan under några dagar, precis som han bar den gula under Touren förra året. Han kommer av allt att döma inte vara med ända till Verona men kan sätta färg på tillställningen innan etapp 15. I år har han vunnit såväl monumentet Flandern runt som klassikern Dwars door Vlaanderen.

Den tvåfaldige totalsegraren Vincenzo Nibali kommer ha friheten att satsa på etappsegrar. Han har tidigare vunnit totalt sju etapper i Girot, sex i Touren och två i Vueltan. Till detta kan läggas en totalseger vardera i Touren och Vueltan, och man kan inte helt räkna bort honom som sammanlagdcyklist.

Både Pello Bilbao och Wout Poels i Bahrain Victorious förväntas försöka sig på etappsegrar. Bilbao kan även tänkas sikta på att cykla i rosa under ett par dagar. Bora-hansgrohes Lennard Kämna är i utmärkt form och har i år vunnit en etapp i såväl Tour of the Alps och Vuelta a Andalucía. 2020 vann han en etapp i Touren. Diego Ulissi i UAE Team Emirates har tidigare vunnit åtta etapper i Girot, medan hans lagkamrat Davide Formolo vunnit en. Norrmannen Tobias Foss i Jumbo-Visma, utbrytarkungen Thomas De Gendt i Lotto Soudal, Attila Valter i Groupama-FDJ som bar rosa ledartröja under Girot 2021 och Biniam Girmay i Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux som vann Gent-Wevelgem i år satsar alla på etappsegrar.

Bansträckning

Girot 2022 inleds i Ungerns huvudstad Budapest den sjätte maj och avslutas med en tempoetapp i Verona. Årets upplaga ger tempospecialisterna endast sammanlagt 26,6 kilometer att ta sig an och ger förtur till klättringar i bergen.

Första etappen som tar cyklisterna till Visegrád är mestadels platt men avslutas med en fem kilometer stigning upp till det kungliga slottet. Andra dagens 9,2 kilometer långa tempoetapp i Budapest slutar även den uppför. Den 1,3 kilometer långa klättringen, med som mest 14% lutning, tar cyklisterna upp till Budatorget. Redan efter två dagar kommer kampen om totalsegern börja ta form. Den tredje och sista etappen i Ungern mellan Kaposvár och Balatonfüred är platt och en chans för spurtarna.

En extra vilodag ger cyklisterna chansen att flyga till Sicilien, där etapp fyra tar de tävlande från Avola och en 25,6 kilometer lång klättring upp till toppen av Etna. Här gäller klyschan att man inte kan vinna Girot upp till Etna, men man kan förlora det. För den femte etappen stannar Girot på Sicilien och den tidiga långa stigningen bör inte stoppa chansen för spurtarna att ta hem segern. Även den första etappen på fastlandet från Palmi till Scalea bör vara skräddarsydd för spurtarna.

Tävlingsdag sju mellan Diamante och Potenza bjuder på 198 kilometer cyklande och sammanlagt 4490 meter stigning och kommer kännas i benen. Efter de första ganska platta knappa 40 kilometrarna tvingas cyklisterna ta sig upp sju klättringar av olika svårighetsgrad. Topplistan kan ha förändrats ganska rejält när den 500 meter långa backen till målgången avklarats.

Den åttonde tävlingsdagen bjuder på en criterium-etapp i och runt Neapel. De tar sig an varvet fyra gånger. Etappen är full av kullar och bör vara en chans för utbrytarna att hålla sig undan hela vägen. Den första veckan avslutas med de första riktigt tuffa klättringarna med totalt 5000 meter stigning. De flesta metrarna avverkas upp till Passo Lanciano och till målgången uppför Blockhaus – en 13,7 kilometers stigning med en snittlutning på 8,5%. Cyklisterna är väl värda vilodagen som följer.

Den tionde etappen mellan Pescara och Jesi är 194 kilometer lång och den första halvan är platt. Den andra halvan är desto kulligare, vilket kan göra att huvudklungan splittras upp. Därefter följer en helplatt etapp från Santarcangelo di Romagna till Reggio Emilia. Allt annat än en spurt är ett misslyckande för lagen med de bästa spurtarna. Etapp tolv inleds med en 97 kilometer lång flack klättring upp till Passo del Bocco. Två mindre klättringar följer innan målgång, där vi antingen bör se en spurt eller en utbrytning som klarar sig hela vägen.

Tävlingsdag 13 tar cyklisterna från Sanremo till Cuneo. Efter 54 kilometer når de toppen av tredjekategoriaren Colle di Nava. Frågan är om spurtarna kan följa med uppför, då resten av bansträckningen är platt. Etapp 14 mellan Santena och Turin bjuder på fem klättringar varav fyra andrakategoriare och kan orsaka omkastningar bland sammanlagdcyklisterna. Den sista etappen under den andra veckan sträcker sig mellan Rivarolo Canavese och Cogne. Tre tuffa klättringar med målgång på en bergstopp betyder att favoriterna till totalsegern måste leverera.

Den sista veckan inleds ännu tuffare än den andra avslutades, med tre förstakategoriare mellan Salò och Aprica. Efter 5500 meters stigning avslutas dagen med en sex kilometers utförsåkning till Aprica. Under etapp 17 tar sig cyklisterna sig an ytterligare 3740 meters klättring mellan Ponte di Legno och Lavarone. Dagen efter blir en dag för spurtarna när de tar sig från Borgo Valsugana till Treviso.

Etapp 19 blir en tuff dag i bergen, från Marano Lagunare till Sanctuary of Castelmontemen, och kan innebära en chans för utbrytarna, speciellt med tanke på dag 20. Etapp 20 bjuder på Giro d’Italias högsta punkt Cima Coppi uppe på Passo Pordoi. Det innebär även en sista chans att attackera i bergen med förstakategoriarna Passo San Pellegrino och målgången upp till Passo Fedaia. Girot avslutas med en 17,4 kilometer lång tempoetapp i Verona.

Stötta Morgonposten

Den fria pressen krymper för varje år som går. När den gamla annonsfinansieringsmodellen inte längre är lönsam väljer allt fler nyhetsredaktioner att vända sig till staten för allmosor och bidrag eller säljer tidningen till globalistiska storbolag; ofta både och. Oavsett blir resultatet detsamma: en slätstruken och agendadriven journalistik där sanningen inte länge står i fokus.

Morgonposten har privilegiet att fortfarande kunna rapportera fritt och oberoende om världshändelser utan att riskera bli tystade. Men för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete förlitar vi oss på våra läsares genirositet som är beredda att betala för nyheter.

Om du också vill vara med och stötta Morgonposten är det bästa sättet att prenumera på EXTRA! för bara 99 kr/månaden. Förutom att du hjälper oss att fortsätta driva Morgonposten får du även tillgång till exklusiva reportage, dokument, domar, landets mest intrerssanta kommentarsfält samt vårt anonyma forum där du kan diskutera nyheterna vidare.

premumerera på EXTRA!