I min senaste kolumn berörde jag de skenande bränslepriserna, som drabbar såväl privatbilister som hela vår infrastruktur. Vad kan man som individ göra åt problemet? Att försöka påverka de politiska besluten är så klart viktigt, men tidskrävande och med oviss utgång.

Med skenade bränslepriser, ökande livsmedelspriser och räntor, är det viktigt att hålla nere kostnaderna. Allt medan den geopolitiska röran fortskrider, är det viktigt att känna att man fortfarande kan påverka sitt eget liv.

Finns det något tråkigare ord än ecodriving? Jag kan då inte komma på så många fler.

Det skulle kanske vara ”stödstrumpa” eller ”inkomstdeklaration”. För många år sedan deltog jag i en ecodrivingtävling. Detta var under tiden jag tävlade i rally på hög nivå (detta var för övrigt den näst bästa klimatkompensationen jag gjort. Den bästa var när jag gifte mig med en biolog). Min Subaru Impreza WRX STI, som då var min gatbil, byttes ut mot en Subaru Outback. Tur det, för när jag sitter i snabba bilar får jag tics i gasfoten. Det där berömda ägget under pedalen, som en bränslesnål förare måste ha, skulle knäckas direkt. Bilar med fet vinge ska köras därefter, det är sedan gammalt.

Tävlingsmänniska som jag är, pluggade jag på allt som hade med ecodriving att göra. Inledningsvis gick det bra i tävlingen, och jag blev besatt av siffrorna på färddatorn. Och det var kul! Behovet av att snärta till på gaspedalen efter rödljusen, byttes ut till glädjerus när färddatorn tickade nedåt. Jag blev omkörd av bilar med husvagn, gamla farbröder i kadetter, och tanter med papiljotter. Från att ha varit föraren som dragit av hela fulordsförrådet till alla som bildade köer, var jag nu den som låg först i kön. Inte speciellt trafiksäkert så här i efterhand…

Min livsstil gjorde dock att jag inte kunde hålla mitt segervissa ecodrivingtempo hela vägen. Efter att ha åkt runt med rallybilen på släp halkade jag (föga förvånande) långt ned i resultatlistan. Under min ganska korta men lärorika ecodrivingkarriär, erfor jag hur man kan påverka sin bränsleförbrukning en hel del, bara genom några enkla justeringar.

Du kan spara upp till 20 procent genom att köra bränslesmart, vilket betyder många hundralappar – kanske till och med tusenlappar – per månad beroende på hur mycket du kör och vilken bil du har. Sedan behöver du inte alls dra det till det extrema, såsom jag gjorde. Men gillar du tävlingsmoment kan du till exempel utmana dina polare eller familjemedlemmar.

Så, hur blir du en bra ecodriver? En viktig förutsättning är att förbereda bilen rent praktiskt. Rätt lufttryck i däcken kan påverka bränsleförbrukningen mer än fem procent. Undvik även onödig last i bilen, och takboxar som ger luftmotstånd. Körmässigt finns det många knep. Planera körningen och lyft blicken för att tidigt se köer och andra hinder i trafiken – för att kunna motorbromsa istället för att fotbromsa. Släpp även gasen i nedförsbackar. Hastigheten påverkar bränsleförbrukningen en hel del, så att hålla hastighetsbegränsningarna är en stor fördel. En ökning från 70 till 110 km innebär ca en 40-procentig ökning av bränsleförbrukningen.

Acceleration är väldigt bränslekrävande, så försök att komma upp i hastighet snabbt. Tänk även höga växlar. Har du en manuell bil kan det därmed vara till fördel att hoppa över växlar vid acceleration. Men känn efter hur bilen låter och beter sig, börjar bilen hosta och ”hacka” sig fram är växeln för hög. När du kommit upp i önskad hastighet, kommer ägget under pedalen med i bilden. Här gäller det att hålla en jämn och fin gas för att hålla nere förbrukningen. Undvik farthållaren, eftersom den ständigt ligger och ger små gaspådrag för att justera farten.

Välj även dina tillfällen för att använda AC:n, den kan till och med innebära en tioprocentig bränsleökning. Motorvärmare är också en fördel, och inte bara under vintern utan även under höst/tidig vår. Så snart tempen sjunkit under 10-gradersstrecket kan du använda motorvärmare för att undvika den extra bränsleslurpen när du gör en kallstart.

Känns ecodriving som en trist kapitulation, och som ett inkräktande på din frihet och dina vanor? Se det istället som ett sätt att kunna påverka din situation – då känns det lite mer mentalt uppfriskande. Kanske kör du inte bränslesnålt fullt ut, utan bara lite lagom – eller bara lite då och då. Kanske kommer du inte tjäna så många hundralappar på det. Och det kanske inte är det viktigaste heller. Känslan av att ha kontroll och att påverka sitt eget liv är oerhört viktigt för lösningsorienterade och individuellt tänkande människor. Så nästa gång du fyller din tank (och gråter en liten skvätt inombords) – kör ifrån macken med det lilla ägget under pedalen, och med känslan att du fortfarande kontrollerar och påverkar det du kan.

Ramona Karlsson
Ra­mo­na har varit aktiv i mo­torsport sedan hon var fyra år. Har två seg­rar i Svens­ka crosskartcu­pen samt två JSM-me­dal­jer i ral­lycross. Fler­fal­dig svensk ju­ni­or­mäs­ta­re i pi­stol­skyt­te. 2013 blev hon och hennes co-driver Miriam Walfridsson de första svenska kvinnorna att vinna SM-finalen i rally. Framröstad till ”Årets Bilsportare” och utvald till ”Årets rallyförare”. 2015 blev Ramona den första kvinnliga föraren i världen att driva ett Supercar-team.