Nora Kuzma, från stålstaden Steubenville, Ohio, kommer som tonåring till Redondo Beach i södra Kalifornien tillsammans med sin mamma och syster för att ansluta till mammans pojkvän, Roger, som hittat arbete i änglarnas och drömmarnas stad. Welcome to Surf City, USA.

Mamma drog inte in mer pengar än att de lyckades överleva och Roger ägnade sig åt mer ljusskygga verksamheter som att sälja kokain. Det borde vara en alldeles utmärkt inkomstkälla, om man bortser från det lilla faktumet att det är olagligt, för att försörja familjen. Men som det brukar vara med de i botten på drogbranschen så använde Roger antagligen minst lika mycket kokain själv som han lyckades sälja.

Så Nora ville skaffa sig ett eget jobb och tjäna egna pengar men hon var så ung att inte många ville anställa henne. Mammas pojkvän såg till att Nora fick låna ett födelsebevis för en Kristie Elizabeth Nussman som han kände. Kristie var född 1962 och inte 1968 som Nora. Så med födelsebeviset i handen och ett fotografi av sig själv lyckades Nora Louise Kuzma bli Kristie Elizabeth Nussman med hjälp av ett av myndigheterna utfärdat alldeles äkta id-kort. Från 15 år till 21 som i ett trollslag.

Nu började Nora att söka jobb under sitt nya namn. Hon berättade stolt för Roger om alla annonser hon hade svarat på under dagen och ett av dessa jobba var som “figure model” vilket hon, enligt egen utsago, inte riktigt visste vad det var. Roger,  som mycket väl visste vad det handlade om, erbjöd henne skjuts till modellagenturen.

Vad som hände på Jim Souths agentur råder det delade meningar om. Dels den version som Nora senare hävdar i intervjuer och sin självbiografi Nattens barn, dels den som Jim South hävdat (och alla andra modeller han representerade under den perioden). Nämligen att det var helt omöjligt att Nora inte skulle ha vetat att det var nakenmodeller agenturen sökte.

En uppgift som vi kan ta som trolig från Nora själv är den att känslan av uppskattning och uppmärksamhet hon kände vid sitt första jobb som nakenmodell var en känsla hon aldrig ville vara utan igen.

Efter sitt första utvik i Velvet Magazine går det undan och hon får nya uppdrag på löpande band. Hon intalar sig att ingen hon känner ändå kommer att se bilderna så hon känner inga dubier inför sitt jobb. I skolan under en lunchrast kommer dock en av skolans fotbollsspelare fram till henne och slänger upp en uppslagen herrtidning på bordet framför Nora. På uppslaget kan man se allt man kan tänkas vilja se av Nora. Nu inser hon att det inte längre är en hemlighet. För någon.

Hon reser sig upp och lämnar skolan bakom sig, för gott, femton år ung. Och här skulle historien kunnat ta olika vägar men när Jim South ringer och berättar att hon är erbjuden att bli septembers månads utvik i tidningen Penthouse har hon redan nått toppen som nakenmodell.

Utviket i tidningen är en milstolpe. Det är i Penthouse Nora tar sig artistnamnet Traci Lords. I den till bilderna medföljande biografin i tidningen ljuger Traci friskt om sin ålder och om vilka skolor och utbildningar hon genomgått. Sexdrottningen Traci har precis uppstått. Som om detta inte räckte till så var omslaget på just det här numret av Penthouse en bild på den första svarta fröken Amerika någonsin, Vanessa Williams (senare sångerska och popstjärna). I tidningen så publicerade Penthouse två år gamla bilder av Williams inbegripen i en lesbisk akt. Skandalen var ett faktum och och fröken Amerika-titeln togs ifrån Williams. Numret blev ett av de mest sålda magasinen någonsin.

Vanessas olycka, Tracis lycka.

Så vad kan man göra efter att man har nått toppen som nakenmodell?

Tracis egen berättelse om hur hennes porrfilmsdebut gick till är att hon hyrdes in som statist. Tracis uppgift var att flanera runt en badbassäng i bikini. Hon hade druckit lite för mycket vodka och när hon kom ut i köket så träffade hon en av de manliga stjärnorna i filmen som spelades in, Tom Byron. De båda började ha sex med varandra och enligt Traci så hade hon ingen aning om att det hela filmades. Hon trodde bara att de hade en privat stund.

Det låter naturligtvis tillrättalagt i efterhand att Traci verkligen inte förstod att hon deltog i en porrfilm (med tanke på att hon var inhyrd som statist och såg vad som pågick). Samtidigt är det svårt att kritisera en då nybliven sextonårings behov av att förflytta ansvaret för de val hon gjorde. Det troliga scenariot är att den nyss uppfunna Traci Lords nu ville in i branschen och ta sin del av kakan så fort det bara gick. Ur det perspektivet ter sig den spontana sexscenen med Tom Byron kanske inte lika spontan.

Hjulen rullade fort och framgångarna likaså. Filmtitlar som New Wave Hookers med mer påkostad kostym och miljö ansågs nyskapande inom branschen och var möjliga just på grund av hur mycket Traci Lords namn sålde. Traci Lords hade snabbt blivit ett namn som alla produktionsbolagen ville ha på sina affischer och omslag.

Filmerna sålde i massor och alla andra porrstjärnor, män som kvinnor, ville vara med i samma produktioner som den nya sexdrottningen. På toppen av sin karriär kunde Traci plocka ut mellan 30 000 och 50 000 kronor för en inspelningsdag. Utöver detta så sålde hon och Ginger Lynn kassettband med inspelad telefonsex för 300 000 kronor i månaden.

På ett sätt tvingades Traci in i porrbranschen men väl där körde hon över den. Enligt henne så var sexscenerna en ventil för att släppa ut ilska. Den ilskan skall ha varit källan till den högljudda sexuella energin som fick både män och kvinnor att drömma om Traci Lords. Men hennes samtida kollegor påstår samstämt att Traci Lords visste exakt vad hon gjorde och att hon styrde sin karriär med stadig hand. Christy Canyon, som tillsammans med Ginger Lynn, Amber Lynn och Traci Lords var en av de fyra stora kvinnliga stjärnorna, berättar att Traci vid en filminspelning 1985 sade till henne: “Låt dem aldrig styra dig. Var aldrig deras knulldocka!”. Enligt kollegorna satt Traci i förarsätet på sin färd genom porrkarriären.

Fotografen Suze Randall hävdar att Traci alltid var sexuellt provokativ, vare sig det var framför kameran eller privat. Hon var sexuellt provokativ och hade så mycket sexuell utstrålning att folk reste sig upp och applåderade när hon kom in på en restaurang.

Vid en simulationsfotografering tillsammans med Tom Byron så gick det över från mjukporr och simulering till hårdporr så snabbt att fotografen Lance Kincade till sist gav upp och lade ifrån sig kameran och gick därifrån. Simulationsfotografier var stort på 1980-talet då bilderna publicerades i tidningar och magasin. Det var ett sätt att avbilda sex utan att modellerna på riktigt behövde ha sex, bara simulera det.

En fråga som alltid dyker upp omkring Traci Lords i porrbranschen är om det verkligen kunde vara så att ingen förstod hur ung hon var. Rent kroppsligt fanns det inget som skvallrade om att det var sex eller sju års skillnad mellan henne och de andra flickorna, och med hennes omvittnade självsäkerhet och attityd var det ingen som fann anledning att ifrågasätta hennes ålder.

Vid en film inspelning som skulle utspelas i college-miljö så anlitades riktiga studenter som statister till filmen.

Vid lunchrasten så tar sig Traci an tolv av killarna som var statister liggandes på poolens språngbräda. Händelser som denna var en sådan händelse som ytterligare övertygade hennes kollegor att hon var en vuxen kvinna som gjorde precis vad hon ville. Traci utstrålade attityd och gillade att bestämma.

Christy Canyon berättade en gång om när hon var på en inspelning tillsammans med Traci och någon ur filmteamet skulle åka iväg och ordna lunch. Han konstaterade att han tänkte åka i väg till en enklare delikatessbutik och Christy tyckte att det lät okej, Traci däremot sade nej. Traci ville ha thaimat och thaimat skulle hon få för Traci fick som hon ville. Detta oavsett om dagens filmarbete skulle bli försenat eller inte.

I slutet av 1985 så slutade hon att spela in film. Hon sade att hon skulle pensionera sig från porrbranschen. Vid den här tiden så var det en skådespelare i Hollywood som hade lyckats ta klivet från sexfilm till vanlig film, Sylvester Stallone. Stallone hade medverkat i en mjukporrfilm innan han lyckades ta sig igenom det trånga nålsögat till finfilmens värld.

Men ingen hade lyckats ta klivet från hårdporr till Hollywood. Att en kvinna skulle kunna göra det var otänkbart.

Traci hade vid ett tillfälle nämnt för en porrproducent att om ett par år skulle hon vara anställd av det stora filmbolaget Paramount och allt hon gjort i porrbranschen skulle vara glömt. Mycket tyder på att hon under tiden mellan pensioneringen i slutet av 1985 och hennes återkomst i början av 1986 hade försökt ta steget, men insett att så aldrig skulle bli fallet. För en återkomst till porren blev det. Tillsammans med sin pojkvän Stuart Dell så presenterade hon produktionsbolaget TLC, The Traci Lords Company, som skulle producera hennes egna filmer. Nu skulle hon äga sitt eget arbete och hon visade att hon hade kommandot igen.

TLC lät berätta att de skulle spela in tre nya filmer. Två av dessa skulle spelas in i Frankrike respektive Japan. Hon var minst sagt innovativ då ingen annan porrproducent i Kalifornien skulle ha gett sig på något liknande. Men Traci Lords var stor över hela världen.

Under resan till Europa fyllde Traci arton år. Dagarna efter hennes födelsedag spelade hon in den enda filmen som i dag är laglig att överhuvudtaget befatta sig med, Traci, I Love You.

Vid hemkomsten till USA så tog det bara ett par dagar innan FBI slog till. Som i ett trollslag skakades sexindustrin av skandalen att Traci Lords, drottningen av vuxenunderhållning, inte var vuxen. Paniken spred sig i alla led. Fotografer skickade negativ genom dokumentförstörare och åkte runt för att gömma kilovis med film i skräpcontainrar så långt ifrån sina egna lokaler som möjligt.

Flera distributions- och produktionsbolag förlorade plötsligt miljontals dollar då nästan hälften av de filmer de hade på hyllorna inkluderade Traci Lords. Varje film, varje negativ kunde nu i teorin ge fleråriga fängelsestraff och en rulle stillbilder kunde därmed innebära fängelsestraff för livet.

Men bara två år efter att FBI slog in dörren hos Traci Lords och avslöjade skandalen som skulle skaka grundvalarna i sexindustrin i USA, så dök hon upp i sin första påklädda skådespelarroll.

Traci och hemvideo var de enskilt största orsakerna till att porr hade blivit var mans och kvinnas underhållning. Det var för stort för att kunna stoppas, vilket man får anta var FBI:s egentliga mål.

Traci Lords hade blivit ett mycket starkt varumärke och under åren som följde – när Traci officiellt påstod sig inte vilja förknippas med sin porrkarriär – siktade hon åter mot Hollywood. Men genom att behålla sitt varumärke så var det Traci Lords, sexdrottningen, som hon försökte sälja till Hollywood. Hon har genom åren fått roller i budgetproduktioner och ett flertal gästframträdanden i olika mindre TV-serier. Hennes kanske största roller var fem avsnitt i serien Melrose Place som då var en av de populära såporna samt medverkan i John Waters Cry-Baby.

Större än hon var som porrdrottning blev hon aldrig.

Älskar det fria skrivna ordet och lokalkultur. Har aldrig varit likgiltig inför någonting och kommer förhoppningsvis aldrig att så bli.