I lördags (5 februari) slog Bayern München RB Leipzig med 3–2 i Bundesliga. RB gör en ganska medioker säsong och parkerar på en sjundeplats, 21 poäng bakom serieledarna från München. Det finns skillnader mellan klubbarna, vilket fansen gärna framhäver, men det finns också likheter. Trots väldigt olika klubbhistoria är man båda resultatet av en stark kommersialisering.

I svensk fotboll tittar man ofta på hur utländska lag spelar för att få inspiration och idéer. Ibland hämtar man också hit utländska spelare och tränare för att lyfta den egna klubben.

Men är det kanske dags att också studera hur utländska klubbar bygger upp sin verksamhet organisatoriskt, administrativt och affärsmässigt?

I Bundesliga är klubbarna medlemsägda enligt 50+1-regeln, med några få undantag. I dagens krönika ska vi titta närmare på två av dem, RasenBallsport Leipzig och FC Bayern München. RB faller under kategorin klubbar som i realiteten inte är medlemsägda, tillsammans med 1899 Hoffenheim, VfL Wolfsburg och Bayer Leverkusen. FCB är medlemsägd… men är ändå ett specialfall.

Sedan 1970-talet har FC Bayern varit Tysklands mest framgångsrika klubb och har tack vare sina storstjärnor fått smeknamnet FC Hollywood. Periodvis har andra klubbar haft framgång, som Borussia Mönchengladbach på 70-talet, Hamburg på 80-talet, Bayer Leverkusen och Borussia Dortmund på 00- och 10-talen. Men perioderna av framgång för uppstickarna har blivit kortare och de senaste tio åren har FCB vunnit ligan varje säsong. Det finns flera förklaringar till det, en stark faktor är den ökade kommersialiseringen av fotbollen som sådan och den speciellt skickliga klubbledningen i FCB. En djupare ekonomisk analys ligger utanför ramarna för krönikan men det är värt att påpeka att det inte var helt givet att FCB skulle få en sådan stark status, utan troligtvis var det slumpen att inte en eller ett par klubbar till kunde matcha framgången över en längre tidsperiod. Storklubbar som Hamburg och Stuttgart är två bra exempel på klubbar som sportsligt och ekonomiskt halkat efter.

FCB har alltid köpt bra spelare från sina konkurrenter men under 00-talet har detta fått ett mer utpräglat mönster och man har satt krokben för konkurrenterna på ett effektivt sätt. Man har helt enkelt köpt de 2-3 bästa spelarna från uppstickarlagen, Michael Ballack från Bayer Leverkusen tidigt 00-tal är ett exempel, Mario Gómez från Stuttgart och målskytten i VM-finalen 2014, Mario Götze från Dortmund, ett annat.

Det har lett till att alla uppstickare haft en eller två säsonger som nummer ett innan laget brandskattats. FCB har också kapitaliserat maximalt på framgångarna och är som Juventus i Italien ett lag som är populärt i hela landet, klubbens souvenirbutiker finns i många städer. Man är en välskött klubb i alla avseenden och man har ett par gånger ställt upp i vänskapsmatcher för mindre klubbar som Hansa Rostock för att rädda deras ekonomi. Det gör dock inte att man är speciellt uppskattade hos motståndarsupportrarna, och en tydlig arrogans från den sportsliga ledningen blir ibland påtaglig. Det främsta exemplet var när tidigare nämnda Mario Götzes övergång till FCB från Dortmund offentliggjordes 36 timmar innan Dortmund spelade semifinal i Champions League mot Real Madrid 2013. Lagen möttes sedan i finalen där FCB vann med 2-1.

En annan tråkig konsekvens av FCB:s ökade dominans är att stadens andra lag 1860 München halkat längre och längre ned i näringskedjan. Klubbarna spelade inledningsvis tillsammans på nya Allianz Arena men på grund av 1860:s sportsliga och ekonomiska kräftgång flyttade klubben tillbaka till gamla Grünwalder Stadion. Numera spelar man derbyn i tredjeligan mot Türkgücü München.

RB Leipzig, vanligtvis kallade Red Bull, är precis som FCB en medlemsägd klubb men samtliga medlemmar råkar vara anställda av Red Bull-koncernen. I praktiken kan ingen utomstående bli medlem. Klubben är del av ett större nätverk av fotbollsklubbar internationellt som ägs och drivs av Red Bull, New York Red Bulls från New Jersey och den närstående klubben Red Bull Salzburg är värda att nämna.

Red Bulls majoritetsägare är miljardären Dietrich Mateschitz, med jugoslaviska rötter, som med glimten i ögat får sägas vara den internationellt mest framgångsrika österrikaren sedan Adolf Hitler (fram till 1943).

Red Bull äger klubbar och sponsrar idrottare med ett tydligt fokus på fair play och gott omdöme. RB Leipzig har till exempel inga spelare med tatueringar, något man aldrig officiellt bekräftat är en faktor vid spelarvärvningar, men som blir uppenbart när man ser laget spela. Klubben har lyckats förankra sig i staden Leipzig och de gamla klubbarna 1. FC Lokomotive och BSG Chemie huserar i lägre divisioner med modesta publiksiffror. Den sportsliga ambitionen i RB är att vara ett topplag men inte att på allvar utmana FCB, vilket kan låta konstigt. Detta manifesteras främst av att man säljer av sina bästa spelare kontinuerligt. Inför säsongen 2021/22 har man också sålt sin tränare Nagelsmann till FCB för en rekordsumma.

Frågan man bör ställa sig är om inte FCB och RB är olika sidor av samma mynt. Motståndarsupportrarna har dock en fundamentalt annorlunda inställning till RB som man i vissa fall bojkottar helt, så gott det går. Men där vi står idag är med ett lag som är totalt dominant, och ett annat som spelar i Bundesliga främst för att stärka varumärket Red Bull och där titlar är en bonus men inte ett krav. Att ingen av storklubbarna i ligan hakade på Super League-spåret hedrar dem men man ska samtidigt inte tro att man inte har långsiktiga planer som kommer förstärka avståndet mellan toppskiktet och övriga lag. Inte heller var medlemsdemokratin något som stoppade Red Bull från att ta över en klubb och ta sig från division fem till Bundesliga på färre än tio år. Hur detta kommer hanteras i framtiden är svårt att säga, men den främsta försvarsvallen är redan bruten och en större kommersialisering är nog att vänta.

*

RB-spelaren Emil Forsberg vann i december Guldbollen, priset för Sveriges bästa herrspelare.

*

Robert Lewandowski går mot nytt rekord, 24 mål har han gjort på 21 matcher. I fjol blev han bäst genom tiderna med sina 41 mål på 29 spelade matcher.