Facebook har för första gången presenterat en kvartalsrapport där man uppvisar en minskning av användare. Detta ledde till att aktien föll med 23 procent, vilket motsvarar ungefär 200 miljarder kronor i värdeminskning.

Facebook, som numera går under namnet Meta, hade en obefintlig användartillväxt på sina plattformar där även Instagram och Whatsapp ingår. Man har tappat en miljon dagliga användare i Nordamerika vilket är unikt i företagets historia. Eftersom den största delen av företagets annonsintäkter kommer från den nordamerikanska marknaden är det ett dåligt tecken för framtiden.

Facebook har nu bara 1,929 miljarder dagliga användare, ned från 1,93 miljarder. Ett orosmoln som hänger över vd Mark Zuckerberg är att yngre personer nu finner Facebook irrelevant. Från 2019 till 2021 tappade man 13 procent av sina användare i tonårsåldern. Man förväntas tappa ytterligare 45 procent de kommande två åren, och minska två procent i gruppen 20 till 30 år.

Man har ända sedan 2012 försök få rätsida på problemet med sin minskade popularitet hos yngre generationer. Plattformen startade med målgruppen universitetsstuderande ungdomar och unga vuxna en gång i tiden. Idag är Tiktok, Instagram och Snapchat de primära kanalerna för kommunikation i den yngsta målgruppen. Interna dokument har läckt ut där det framgår att Facebook medvetet riktar in sig på barn, så unga som sex år. Vanligen riktas inte reklam till barn yngre än 13 år men här är första ålderskategorin sex till nio år. Det har också kommit rapporter om sociala medier och riskerna för barn och unga att få beroendesymptom och psykiska problem av användandet.

En annan orsak till nya problem för Facebook är Apples nya integritetspolicy. Nya uppdateringar i IOS omöjliggör för Facebooks app att spåra användare och använda datan för reklam. Den nya funktionen heter App Tracking Transparency. Facebook beräknas förlora 100 miljarder kronor under 2022 på grund av detta.

Facebooks CFO David Weiner påstår att Apple favoriserar Googles reklamsökningssystem. Detta då Googles sökningar främst sker i webbläsaren, men Facebook används primärt via sin egen app, där användarna nu kan stänga av spårningsfunktionen i.

Weiner säger också att en minskad ökning av användandet i Asien och att mobilt internet i Indien ökat i pris är förklarande faktorer för resultatet. Han säger också att konkurrenter gjort framsteg på Facebooks bekostnad. Mark Zuckerberg pekar specifikt ut Tiktok som en konkurrent som tagit marknadsandelar från dem.

En av konkurrenterna är Snapchat som för första gången sedan starten 2017 har gått med vinst, 230 miljoner kronor för 2021. Man har också för första gången nått över 100 miljoner användare i Indien. Totalt har man 319 miljoner användare och antalet dagliga användare har ökat med 20 procent.

Facebooks aktietapp är också en stor förlust för Zuckerberg själv, som är storägare i Facebook. Hans privata förmögenhet har minskat till under 850 miljarder kronor, en minskning med 290 miljarder. För en enskild person är det en av de största värdeminskningarna i historien, den största var i november i fjol när Elon Musk förlorade 350 miljarder kronor på ett dygn.

Filip är reporter på Morgonposten.