Morgonposten kan avslöja att två ledande toppolitiker för Miljöpartiet i Västerås använder dieselbilar med stora utsläpp av koldioxid. Samtidigt kräver de av andra västeråsare att de ska minska på bilåkandet. Totalt har kommunalråden släppt ut minst 18 ton koldioxid i atmosfären genom bilsemestrar med husvagn och annan bilanvändning.

Precis som på riksplanet har Miljöpartiet i Västerås två språkrör – Anna Thunell och Markus Lindgren som toppade partiets vallista i kommunen 2018. Det är dessa två personer som har blivit kommunalråd från Miljöpartiet i Västerås stad.

Anna Thunell blev ordförande i Miljö- och konsumentnämnden och i Tekniska nämnden. Innan valet blev hon intervjuad av lokala Västerås Tidning om sitt politiska engagemang. Där beklagade hon sig över att för många västeråsare har en egen bil:

Det handlar om kollektivtrafik, det blir trångt i city när alla har egen bil och reser samtidigt.

Lösningen var enligt henne att utveckla kollektivtrafiken.

Efter valet: En dieselbil

Morgonposten kan idag avslöja att i februari 2019 – bara drygt ett halvår efter intervjun och segern i valet – har familjen Thunell köpt en VW Passat med en tvåliters motor som går på diesel och har en topphastighet på 220 km/h.

Mellan köptillfället och den senaste kontrollbesiktningen i februari 2021 gick bilen över femtusen mil – långt över den genomsnittliga körsträckan för en bil i Sverige som var 1 171 mil år 2019 enligt tidningen Teknikens Värld.

Utifrån den officiella siffran på utsläpp på 102 gram koldioxid per kilometer innebär det att familjen Thunell har släppt ut över fem ton koldioxid i atmosfären på bara två år genom sitt bilåkande. Den anmärkningsvärt långa körsträckan för Thunells bil finner sin förklaring i att Anna Thunell föredrar bilsemester med husvagn.

2021 införskaffade familjen Thunell även ett båtsläp. Nedan kan man se Thunells båt med en motor som drivs på bensin.

Både Anna Thunell och hennes man har bra möjligheter att ta sig till sina arbetsplatser med kollektivtrafik.

“Elbil kan inte dra husvagn”

När Morgonposten ringer Anna Thunell har hon svårt att förklara varför familjen köpte en dieselbil:

Varför vi inte valde en elbil? Dels handlar det om ekonomi krasst, dels pendlar min man ungefär sex mil om dagen till jobbet. Plus att vi har en husvagn. Det är väldigt få elbilar på marknaden som klarar av att dra en husvagn.

Men Miljöpartiet uppmanar ju svenskarna att införskaffa elbil – och du har ändå en lön som är långt över genomsnittet i Sverige så du har ju den ekonomiska möjligheten också?

Nej, jag har inte en lön som är högre än snittet.

Jag har pratat med löneadministrationen på kommunen som uppger att din totala lön ligger på 38 515 kronor plus arvode för varje sammanträde. Det är betydligt högre än genomsnittet?

Men vi hade inte den möjligheten då. Dessutom fanns det inga elbilar då som skulle klara av att dra en husvagn.

Inte heller detta verkar dock stämma – enligt kommunen hade Thunell till och med en högre lön i februari 2019 – 60 377 kronor – vilket beror på att hon arbetade i större omfattning då.

Hur viktigt är det för dig med bilsemester när jorden samtidigt brinner enligt ditt parti och vi behöver göra en klimatomställning enligt dig själv?

Jag ser det så här – att det här gör att vi kan semestra på hemmaplan.

Ni har också köpt en båt som även den går på fossila bränslen. Hur går det ihop med ditt engagemang för klimatet och planeten?

För att börja med förstår jag faktiskt inte vart du vill komma!

Ska inte politiker leva som de lär och gå i spetsen för den samhällsförändring som de säger sig vilja åstadkomma?

För min del var jag ute med den båten två gånger sedan den köptes. Nästa gång vi ska köpa ett fordon hoppas jag definitivt att det blir en elbil.

Ser du inget hyckleri i att som politiker å ena sidan uppmana västeråsare att minska på bilåkandet och å andra sidan köpa en dieselbil som ni åker nästan dubbelt så mycket med som en genomsnittsvensk?

För min personliga del anser jag inte att det är ett hyckleri för jag har inte ens körkort.

Du åker dock på bilsemester?

Ja, jag tänker knappast stanna hemma om vi säger så! Det jag säger och menar är att alla bör tänka på att åka mindre. Oavsett om det är cykel eller kollektivtrafik är det ändå mycket bättre än att använda egen bil.

Varför vill du inte följa din uppmaning själv och ta tåg och cykel på din semester istället för bilen med husvagn?

Det händer att jag åker tåg! Jag tycker att det är obehagligt att du lägger tiden på att kolla vad min familj gör!

Tycker du som politiker att det är obehagligt att bli granskad?

Definitivt inte – makten är till för att granskas, men min familj ger du fan i!

Ingen granskar din familj – det är du som granskas. Vad skulle du vilja säga till dina väljare?

Därefter avbryter Anna Thunell intervjun och frågan lämnas utan svar.

“Största dieselmotorn”

Hennes kollega kommunalrådet Markus Lindgren nämner i samma intervju med Västerås Tidning innan valet att han vill ”minimera behovet” av bilen. På sociala medier publicerar han gärna bilder på klimatkatastrofer och kallar sina motståndare från Moderaterna för ”fossilhögern”.

Han postar även bilder på sin cykel och beskriver en aktiv politikertillvaro fylld med möten, aktiviteter och cykelresor:

Det han inte berättar för sina följare är att han äger en Kia Ceed Sportswagon 1.6 – en dieselbil som har gått över elvatusen mil från slutet av 2015 till den senaste besiktningen i början av 2021. Det är långt över genomsnittet i Sverige.

Tidningen Vi Bilägare beskrev 2013 att modellen drivs av ”den största dieselmotorn i programmet på 1,6 liter och 128 hk”.

Enligt Transportstyrelsens uppgifter släpper bilen ut 117 gram koldioxid på varje kilometer vilket innebär att Lindgrens bilåkande har resulterat i minst 13 ton mer koldioxid i atmosfären de senaste fem åren.

Varje månad får Lindgren 45 155 kronor från skattebetalarna i Västerås. Han bor inom staden med en god tillgång till kollektivtrafiken.

Morgonposten har ställt frågor till Lindgren om hans bilinnehav och principer som miljöpartistisk politiker. Han svarade på frågorna genom att skratta och avbryta samtalet.

Kamp mot flygplats

I Västerås profilerade sig paret framförallt i frågan om nedläggningen av Västerås flygplats som möjliggör direkta resor till destinationer i Storbritannien och Spanien för kommuninvånare. Flygplatsen fungerar också som reservflygplats för Arlanda.

I mars 2020 drev paret med stöd från S, L och V igenom ett beslut om nedläggning av flygplatsen. Oppositionens försök att ta frågan till en folkomröstning i kommunen blockerades.

Sedermera har ett medborgarinitiativ lyckats samla in namnunderskrifter för en omröstning från tio procent av kommuninvånarna. En stor majoritet på 78 procent tvingade i mars 2021 kommunen att behålla flygplatsen.

I oktober 2021 avslöjade moderaternas oppositionsråd Elisabeth Unell att i två av de tre scenarion för bebyggelse i Västerås som utarbetades av stadsbyggnadskontoret finns flygplatsen inte med – trots folkomröstningens beslut. Kommunstyrelsen har fortfarande inte fattat ett slutgiltigt beslut om flygplatsens framtid.

 

Egor Putilov är undersökande journalist.