Morgonposten fortsätter att granska framstående miljöpartistiska kommunalråd som visar en hög svansföring i klimatfrågan. Trots sin retorik om en pågående klimatkatastrof och uppmaningar att ställa om för klimatets skull visar det sig att många av politikerna inte lever som de lär.

Elina Brodén har suttit som Miljöpartiets kommunalråd i Borlänge sedan 2014. Hon är även ordförande i miljönämnden i kommunen. På partiets sida beskriver hon sitt engagemang så här:

“De som drabbas hårdast av klimatförändringarna är de som har det sämst. Vi måste klara klimatmålen och minska förlusten av biologisk mångfald om vi inte ska förstöra vår jord, och vi kan inte vänta”.

I ett pressmeddelande från 2017 är hon tydlig i sin strävan att minska biltrafiken i staden:

“Det finns väldigt många anledningar att satsa på cykel, gång och kollektivtrafik framför bilen”.

Samtidigt äger Brodéns familj en husvagn, ett släp, två äldre miljöfarliga bilar och en motorcykel.

Båda bilarna köptes bara några månader efter det att Brodén hade drivit igenom ett beslut om att avyttra alla ”fossila pensionsmedel” i Borlänge.

När Morgonposten når henne på telefon har hon inte mycket att säga:

Hur kommer det sig att din familj äger två miljövidriga bilar, en husvagn och en motorcykel samtidigt som du uppmanar andra att satsa på cykel, gång och kollektivtrafik framför bilen?

– Jag vill inte svara på den frågan. Hej då!

Skulle stoppa klimatkris, köpte gammal Volvo

Marcus Friberg, Miljöpartiets kommunalråd och gruppledare i Helsingborg, har valts in i partistyrelsen i oktober. På sitt Twitter-konto som pryds med en varning med den illavarslande texten ”Klimatet kan inte vänta” som bakgrundsbild skriver han följande i december 2020:

"Information från moder jord: Följ råden för att stoppa klimatkrisen."

Fyra månader senare köper familjen Friberg en 17 år gammal Volvo – som släpper ut 203 gram koldioxid per kilometer i atmosfären. Bilen är så gammal och släpper ut så mycket avgaser, att den inte skulle tillåtas köra i Stockholms miljözon 2. Fribergs Volvo når inte ens till miljöklassen Euro 5.

I en skriftlig kommentar till Morgonposten menar kommunalrådet att detta är OK eftersom bilen står skriven på hans sambo, och tillägger:

“Jag har åkt i den – det kan jag inte förneka – men jag reser huvudsakligen på annat sätt i min vardag”.

Vallöftet: Nästa gång en elbil!

Mikael Jämtsved, Miljöpartiets kommunalråd i Järfälla i Stockholms län, har återinträtt sin tjänst i september 2019. I samband med detta uttalade det blivande kommunalrådet sig så här för Miljöpartiets kommunikationsavdelning:

“Miljöpartiet har en mycket viktig roll att i opposition driva dessa frågor. Varken klimatet eller de bostadssökande kan vänta”.

Bara två månader senare köper Jämtsved en bensindriven Toyota Prius, som enligt testet WLTP släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer. Morgonposten har ringt och pratat med Jämtsved med anledning av detta:

Det är en laddhybrid som vi har köpt, ja.

Den drivs dock framförallt med fossilbränsle?

Det beror på vad man kör på – el eller bensin.

Varför har du inte köpt en renodlad elbil?

Det fanns ingen tillgänglig för det pris som vi var beredda att betala.

Hur kommer det sig att ni i Miljöpartiet uppmanar svenskarna att köpa elbilar när till och med era egna politiker med en högre inkomst än genomsnittet ratar elbil på grund av kostnaden?

Det är som sagt en laddhybrid och utsläpp beror på om man laddar den med el eller kör på bensin.

Mikael Jämtsved förklarar att bilen behövs för att hans fru ska kunna åka till jobbet – detta trots att Stockholms län har den tätaste kollektivtrafiken i landet. Till sina väljare vill han hälsa följande:

Nästa bil vi köper blir med all sannolikhet en elbil!

Avatar photo
Egor Putilov är undersökande journalist.