Kinesiskt företag gör reklam för teknik som känner igen etnicitet, samtidigt som det står inför förbud i Storbritannien

    5 december 2022, kl 15.30

    Kinesiska Hikvision säljer övervakningskameror, och gör reklam för produkter med etnisk igenkänning till brittiska och andra europeiska kunder. De står nu inför ett säljförbud i Storbritannien på grund av anklagelser om inblandning i etnisk rensning i den autonoma regionen Xinjiang.

    Grundprodukten är ansiktsigenkänning för detaljhandel, gränskontroll, banker och valutaväxlingskontor. Man erbjuder också tjänster för valfri demografisk profilering, inklusive kön, etnicitet och ålder, i samarbete med det brittiska startup-företaget Faicetech.

    ”Det är djupt alarmerande att samma rasistiska teknik som används i Xinjiang för att förtrycka den uiguriska befolkningen marknadsförs i Storbritannien”, säger Madeleine Stone från kampanjgruppen Big Brother Watch till The Guardian. ”Hikvision normaliserar djupt integritetskränkande övervakningskapacitet som inte har någon plats i en demokrati.”

    I motsats till USA är användningen av Hikvision-kameror utbrett i Storbritannien, avslöjade The Guardian 2020. De säljs även i Sverige, men det är oklart om tjänster för demografisk profilering är tillgängliga.

     

     

    Fler notiser